به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پیمایش کشوری بررسی وضعیت کم شنوایی، با هدف ارزیابی شیوع و خصوصیات اپیدمیولوژیک و بالینی بیماری‌های گوش و شنوایی و عوامل خطر موثر در بروز اینگونه اختلالات در استان اجرا می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - دکتر عباس رضائیان زاده، کم شنوایی را یک نگرانیِ عمومی مهم با هزینه‌های قابل توجه اقتصادی و اجتماعی برشمرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ میلادی تخمین زد که بیش از ۴۶۶ میلیون نفر دچار از کارافتادگی شنوایی هستند و این میزان معادل ۵ و ۳ دهم درصد از جمعیت جهان است و این عدد تا سال ۲۰۵۰ میلادی می‌تواند به ۷۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۸۰ درصد این افراد در کشور‌های با درآمد کم یا متوسط اقامت دارند.

او شیوع کم شنوایی در جمعیت ایران را ۵ و نیم درصد برآورد کرد و گفت: با افزایش سن جمعیت جهان، انتظار می‌رود که این تعداد به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

دکتر رضائیان زاده گفت: اداره سلامت شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نظر دارد «پیمایش کشوری بررسی وضعیت کم» را با هدف ارزیابی شیوع و خصوصیات اپیدمیولوژیک و بالینی بیماری‌های گوش و شنوایی و همچنین عوامل خطر موثر در بروز اینگونه اختلالات، در ایران انجام دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان فارس گفت: این پیمایش از نیمه بهمن ۱۴۰۰ در کشور آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد و در ۳ مرحله پرسشگری با پرسشنامه، انجام سنجش‌های شنوایی و معاینات فیزیکی گوش انجام می‌شود.

دکتر رضائیان زاده ضمن می‌گوید: در زمان اجرای پیمایش، پرسشگران با مراجعه به خانه‌های افراد منتخب، با ارائه دعوتنامه و دریافت اطلاعات اولیه خانواده، هماهنگی لازم برای حضور این افراد را در مرکز کلینیک منتخب شنوایی انجام می‌دهند.

او گفت: در این پیمایش تمام خدمات شنوایی در کلینیک منتخب شنوایی دانشگاه به صورت رایگان ارائه می‌شود.

هم استانی‌ها در صورت مراجعه پرسشگران، پس از رویت کارت شناسایی عکسدار و ممهور پرسشگر، نسبت به همکاری لازم با پرسشگران اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.