رئیس پلیس فتا کرمان گفت: پیامک‌های ارسالی از سوی قوه قضائیه، هرگز با شماره سیم کارت شخصی ارسال نمی‌شوند؛ بنابراین مردم مراقب پیامک های جعلی باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - سرهنگ امین یادگارنژاد گفت: این روز‌ها با پرونده‌های بسیار زیادی در خصوص کلاهبرداری از شهروندان از طریق اتصال آن‌ها به لینک‌های آلوده و جعلی مواجه هستیم که لازم است شهروندان در این خصوص بیشتر از همیشه هوشیار باشند.

او می‌گوید: در یکی از این کلاهبرداری ها، پیام‌هایی حاوی ابلاغ قضایی( سامانه ثنا) برای گوشی تلفن همراه شهروندان ارسال می‌شود که در آن یک لینک درج شده و شهروندان را دعوت می‌کند که از طریق این لینک، ابلاغ قضایی یا شکوائیه خود را مشاهده کنند.

رئیس پلیس فتا در خصوص کارکرد لینک آلوده سامانه ثنا گفت: شهروندان وقتی به این لینک وارد می‌شوند به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که برنامه سامانه ثنا که یک بد افزار است را بر روی گوشی خود نصب کنند و  زمانی که شهروندان این برنامه را نصب کردند ۲ اتفاق رخ می‌دهد، اول اینکه کنترل پیامک گوشی تلفن همراه در اختیار هکر قرار می‌گیرد و اقدام به ارسال این پیامک‌ها به مخاطبین قربانی می‌کند و دوم اینکه شهروندان به یک درگاه پرداخت جعلی برای واریز ۲ هزار تومان بابت مشاهد ابلاغ امنیتی یا شکوائیه خود هدایت می‌شوند و وقتی قربانیان اطلاعات کارت اعتباری خود را در این درگاه وارد می‌کنند، این اطلاعات  از سوی هکر به سرقت می‌رود.

به گفته او با توجه به اینکه هکر به سامانه پیامکی قربانیان دسترسی دارد، رمز پویا را نیز دریافت کرده و در کمتر از چند ثانیه حساب آن‌ها را خالی می‌کند.

سرهنگ یادگارنژاد می گوید: کلاهبرداری از طریق لینک جعلی سامانه ثنا در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی پلیس فتا به شمار می‌آید؛ چرا که این ترفند، آرام آرام کارکرد رمز پویا را بی اثر می‌کند و علت سوء استفاده هکر‌ها از این سامانه بار روانی آن است؛ چون شهروندان با مشاهده این پیام نگران شده و به سرعت می‌خواهند ببینند چه جرمی رخ داده که گریبانگیر آن‌ها شده است.

او گفت: هر چند که ارسال لینک‌های آلوده با نام سامانه ثنا رو به افزایش است؛ اما ممکن است لینک‌های آلوده و جعلی با نام سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها از جمله اپراتور‌های تلفن همراه و آبونمان خدمات برق، گاز و آب هم برای شهروندان ارسال شود.

او در خصوص راهکار‌های پیشگیری از این گونه کلاهبرداری‌ها گفت: بهتر است مردم بدون اعتنا به لینک موجود در پیامک به سایت تخصصی دادگستری مراجعه کنند و از همانجا به صفحه سامانه ثنا ورود پیدا کنند. به همین ترتیب به سامانه هر نهادی از طریق سایت تخصصی آن نهاد وارد شوند و از لینک‌های جعلی که برای  آن ها ارسال می‌شود، استفاده نکنند.

انتهای پیام/ م

برچسب ها: پلیس فتا ، قوه قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار