باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - قطارشهری در مشهد روزانه مسافران زیادی را به مقصد میرساند و رفت و آمد زیادی در آن وجود دارد؛ انواع و اقسام مغازههای کوچک نیز در مترو هستند که بازهم مشتریهای خاص خودشان را دارند و تکاپو در آنها زیاد است.
از مزیتهای استفاده از قطارهای شهری میتوان به سریع به مقصد رسیدن، کم شدن وسایل نقلیه در خیابانها و امنیت شهروندان اشاره کرد؛ البته استفاده از حمل و نقل عمومی با هرشکلی، بسیار بر روی آلودگی هوا تاثیرگذار است و کم شدن حتی یک ماشین از خیابانها مساوی است با یک بار بهتر نفس کشیدن شهروندان.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید برای قطار شهری مشهد ۴ خط تعریف شده است که اکنون دو از خط این ۴ خط فعال است و روزانه مسافران زیادی را جابه جا میکند؛ خط یک از انتهای وکیل آباد تا انتهای نخریسی و فرودگاه هاشمی نژاد کشیده شده است که طول این خط ۲۱/۵ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه است؛ خط یک در واقع شرق و غرب مشهد را بهم متصل کرده است.
خط ۲ از ابتدای فکوری تا انتهای طبرسی شمالی کشیده شده است و ۱۴/۵ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۳ ایستگاه است؛ این خط شمال و جنوب مشهد را بهم متصل کرده است.
خط ۳ نیز از انتهای شهرک ابوذر تا انتهای امیریه و مجیدیه کشیده میشود و ۲۸/۵ کیلومتر است.
خط ۴ هم از انتهای شهرک شهید باهنر تا انتهای خواجه ربیع کشیده خواهد شد و طول این خط ۱۷/۵ کیلومتر با ۱۵ ایستگاه است.
کیانوش کیامرز گفت: طول خط ۳ قطارشهری مشهد ۲۸/۵ کیلومتر است و از انتهای شهرک ابوذر تا انتهای امیریه و مجیدیه کشیده میشود؛ پیش بینی میشود که حفاری این خط تا اردبیهشت ۱۴۰۱ به شرط جذب اعتبارات و منابع مالی، به اتمام برسد.
بیشتر بخوانید
مدیرعامل قطارشهری مشهد گفت: خط ۳ دارای سه فاز بهره برداری است که فاز اول ۸ کلیومتر با ۶ ایستگاه میباشد و از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) کشیده میشود و پیش بینی میشود حفاری فاز اول خط ۳ باز هم به شرط جذب اعتبارات و منابع مالی برای سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد و به صورت کامل افتتاح شود و فاز ۲ خط ۳ از میدان شهدا تا انتهای بلوار امامت کشیده میشود که زمان دقیقی را برای اتمام حفاری این فاز نمیتوان پیش بینی کرد.
او گفت: همچنین فاز سوم خط ۳ به دو بخش تقسیم میشود که بخش اول از انتهای بلوار امامت تا انتهای امیریه کشیده میشود و بخش دوم از پایانه مسافربری امام رضا (ع) تا انتهای شهرک ابوذر کشیده میشود.
کیامرز معتقد است، روند کار برای احداث خط ۳ در صورتیکه منابع مالی به موقع تامین شود متعادل است زیرا شاید نصف روند کار به تخصص برگردد اما نصف دیگرش قطعا متاثر از اعتبارات خواهد بود؛ به طور مثال برای ساخت هر کیلومتر از مترو با احتساب ناوگان، تجهیزات ریلی و برقی و تملکات، چیزی حدود ۵۰ میلیون دلار معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه صرف میشود.
او میگوید: البته این مبلغ ممکن است کم و زیاد هم بشود و بستگی به تملکات و موقعیت آنها دارد که در کجای مشهد واقع شده اند و چه میزان هزینه برای خرید آنها باید پرداخت شود؛ مثلا قیمت یک ملک در فلکه آب با قیمت ملک در طبرسی متفاوت است و نمیشود یک هزینه را برای همه تملکات تعمیم داد.
مدیرعامل قطارشهری مشهد گفت: پیمانکار این پروژه ملی قرارگاه خاتم الانبیا است و تاکنون بسیار متخصص و کارآمد عمل کرده و خداروشکر روند کار از سوی پیمانکار و نیروهایش مطلوب است.
کیامرز گفت: مشهد دارای بزرگترین ایستگاه جزیره ای در کشور است؛ این ایستگاه، ایستگاه میدان شهدا ومحل تلاقی خط ۲، ۳ و ۴ است.
او گفت: همچنین سه مبدا ورودی و خروجی زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) را به سیستم قطارشهری متصل کرده ایم تا مردم بتوانند از پایانه مسافربری امام رضا(ع)، فرودگاه هاشمی نژاد و راه آهن از مترو استفاده کنند.
مدیرعامل قطارشهری مشهد میگوید: خطوط تخصیص داده شده به هریک از این مکان ها از این قرار است: فرودگاه هاشمی نژاد خط یک، راه آهن خط ۲ و ترمینال مسافربری خط ۳.
انتهای پیام//ص.ب.