آوازه غرفه اصفهان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران به نحوی پیچیده بود که برخی بازدیدکنندگان صرفا برای دیدن این غرفه به نمایشگاه می‌آمدند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - در سال‌های گذشته این جمله بار‌ها شنیده شده: «حال گردشگری اصفهان خوب نیست».

اصفهانی که قطب گردشگری بود، سال‌هاست با مشکلات کوچک و بزرگی محاصره شده و البته کرونا بر مشکلات قبلی افزوده است.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، اما با تجربیات فراوانی برای فعالان حوزه گردشگری اصفهان همراه بود.

آغاز تحولات بزرگ در حوزه گردشگری از یک نمایشگاه

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان می‌گوید: بدون شک پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته نقطه عطفی در تاریخ گردشگری ایران است، چون وفاق و همدلی شکل گرفته در برگزاری آن، مسیر بالندگی این صنعت را هموارتر خواهد ساخت.

به گفته او تجربه اصفهان در این رویداد بسیار موفق بود و تغییر رویکرد و افزایش محتوای فاخر در ارائه به گردشگران داخلی و خارجی مشهود بود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، از دیگر نقاط قوت غرفه اصفهان در نمایشگاه چیدمان متفاوت و غرفه آرایی خاصی بود که حکایت از همدلی بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی دارد.

ایزدی می‌گوید: هدف اصلی ما تبدیل شدن به قطب پرقدرت و جذابی برای گردشگران داخلی و خارجی و میزبانی شایسته از آنان است.

قصه های نهان اصفهان

گردشگری اصفهان نیازمند بازاریابی اصولی

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه تجاری سازی و بازاریابی محصولات مرتبط با گردشگری تا قبل از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران کار علمی و تخصصی جدی نشده بود، اما در این دوره از نمایشگاه نخستین بار شاهد بودیم حول یک نشان و نام مشخص فعالیت‌های حوزه گردشگری به بازدیدکنندگان معرفی می‌شد.

او می‌گوید: "داستان‌های نهان" ایده‌ای خوب و به جا برای اصفهان بود، چون اصفهان سرشار از داستان‌های ناگفته‌ای است که حتی اصفهانی‌ها از آن بی خبر هستند.

به گفته نماینده مردم اصفهان، این استان بیشترین ظرفیت و مزیت را در گردشگری، میراث فرهنگی و تاریخی و صنایع دستی و هنر در کشور دارد و ریل درستی هم برای توسعه اش انتخاب شده، اما همه گیری کرونا حرکت بر این ریل را کند کرده است.

همکاری بخش خصوصی و دولتی برای رشد گردشگری

مریم هدائیان مدیر تور و سفر‌های شرکت توسعه گردشگری که از نمایندگان اصفهان در نمایشگاه بین‌المللی تهران بود، گفت: امسال اولین بار بخش خصوصی و دولتی در کنار هم قرار گرفتند و همه تلاش کردند تا اسم اصفهان را مطرح کنند.

قصه های نهان اصفهان

این فعال حوزه گردشگری می‌گوید: معتقدیم که اصفهان فراتر از غرفه و یک پاویون (کوشک) موفق در نمایشگاه بود؛ ما به دنبال دو هدف بزرگ جذب مسافر و جذب سرمایه گذار بودیم.

هدائیان درباره طرح "داستان‌های ناگفته" می‌گوید: آنچه که اصفهان را اصفهان می‌کند قصه‌ها و رموز نهان در آثار باستانی، خوراک و صنایع دستی است. این قصه‌ها هستند که به مخاطب حس می‌دهند و می‌توانند باعث جذب مسافر شوند تا اصفهان واقعی را درک کند.

به گفته او اولین بار بود که پاویونی تورمحور در نمایشگاه گردشگری فعالیت می‌کرد و برای این منظور از ۶ راهنمای گردشگری دعوت کردیم تا ما را همراهی و بهترین توضیحات را به بازدیدکنندگان ارائه کنند.

او گفت: در پایان توری که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفتیم آینده اصفهان را به سرمایه گذاران نشان و ۳۳ بسته متفاوت سرمایه گذاری ارائه می‌دادیم.

هدائیان که از واکنش بازدیدکنندگان راضی است می‌گوید: بسیاری می‌گفتند «آفرین به اصفهان که همیشه پیشرو بوده و هست» یا این جمله که «مسئولان استان ما باید اتحاد و همدلی را از بخش خصوصی و دولتی اصفهان یاد بگیرند» بسیار شنیدیم.

به گفته او، مدیران ارشد وزارتخانه میراث فرهنگی، مهمانان ویژه خود را به غرفه اصفهان می‌آوردند و به عنوان غرفه شاخص به آنان معرفی می‌کردند.

معرفی باغ شهر صفوی در نمایشگاه گردشگری

یکی از شهرستان‌هایی که در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران حضور داشت نجف آباد بود که با عنوان "باغ شهر صفوی" در نمایشگاه به معرفی داشته‌هایش پرداخت.

به گفته مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری نجف آباد در غرفه این شهرستان از طریق تولیدات تصویری (نماهنگ و تیزر و..)، منابع مکتوب (کتب تخصصی معرفی شهر، کتابچه، جزوه، کاتالوگ و..) و ارتباط چهره به چهره،  معرفی حضوری و مجزا، ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی و مذهبی شهر نجف آباد معرفی شد.

مصطفی حیدری می‌گوید: تهیه بسته‌های تخصصی آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و زیرساخت‌های این حوزه در سطوح مختلف برای ارائه به مخاطبان نمایشگاه، رونمایی از لوح "شهر خلاق کتاب خوان" و کتاب‌های تخصصی حوزه گردشگری شهر و تبیین برند «باغ شهر صفوی» از فعالیت‌های این غرفه در نمایشگاه بود.

آوازه نصف جهان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری هم پیچید

شرکت سه شهرداری از یک شهرستان در نمایشگاه گردشگری

احمد فتحی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لنجان گفت: با حضور شهرداری‌های زرین‌شهر، باغبادران و چرمهین، در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران تنها شهرستانی بودیم که از سه شهرداری نماینده داشتیم.

او گفت: رونمایی از راهنمای جاذبه‌های گردشگری باغبادران و چرمهین و بسته بندی سوغات باغبادران از اتفاقات خوب غرفه‌های شهرستان لنجان در نمایشگاه بود.

آوازه نصف جهان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری هم پیچید

مهارت پخت پولکی رسی یکی از میراث ناملموس باغبادران است که به ثبت ملی رسیده است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان، چند بسته بندی متنوع و کاربردی برای این میراث ناملموس، طراحی و در این دوره از نمایشگاه رونمایی شد.

فتحی می‌گوید: نکته جالب این بود که بسیاری از بازدید کنندگان نمی‌دانستند مهارت پخت پولکی رسی باغبادران خاص و با دیگر مناطق متفاوت است، اما گفتن همین جزئیات است که باعث ایجاد تفاوت‌ها و دیده‌شدن مهارت می‌شود.

به گفته او: رونمایی از طرح جامع سرمایه گذاری و توسعه منطقه نمونه گردشگری آبشار شاهلولاک چرمهین از دیگر اتفاقات مهم در این دوره از نمایشگاه بود؛ غرفه زرین شهر نیز در ارائه محتوای دیجیتال فعال ظاهر شد.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، شروع خوبی بود برای راهی که می‌تواند گردشگری اصفهان را به جایگاه شایسته خود برساند حال نوبت استفاده از تجربیات و اجرایی کردن همه طرح‌ها و ایده هاست.

گزارش از سپیده صالحی

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار