حمیدرضا طیبی گفت: از ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی تاکنون، بالغ بر ۱۲ هزار طرح فناورانه اجرا شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان -  رئیس جهاد دانشگاهی  کشور گفت: ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی تاکنون، بالغ بر ۱۲ هزار طرح فناورانه اجرا شده است که عموماً با پیگیری‌های انجام شده تجاری سازی شده‌اند، تاکنون حدود ۶۰ درصد طرح‌ها تجاری‌سازی شده‌اند، اما این به معنای اینکه تمام نیاز‌های بازار از داخل تامین شده، نیست. در حالی که اگر این اتفاق بیفتد اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی رخ می‌دهد. 

او این موضوع را امروز در حاشیه مراسم رونمایی از «طرح تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور» که توسط جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان محقق شده است مطرح کرد.

یکی از طرح‌های شاخص جهاد دانشگاهی، فرستنده‌های رادیویی در صدا وسیما است که کاملاً تجاری سازی شده و به مرحله صادرات نیز رسیده است. همچنین طراحی و ساخت دکل‌های حفاری در حوزه وزارت نفت انجام شده که مرحله تجاری‌سازی را گذرانده و مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی دیگر از طرح‌ها، بذر‌های هیبریدی هستند که با توجه به شرایط نامساعد آب و هوایی کشور بالاترین بهره‌وری را دارند. چهار بذر هیبریدی تاکنون تولید شده و چهار بذر جدید نیز در دستور کار داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از رونمایی طرح جدید واحد صنعتی اصفهان خبر داد و گفت: این طرح یکی از ۴۱ طرح جهاد دانشگاهی است که در زمینه استخراج نیکل و کبالت است. نیکل و کبالت از فلزات بسیار ارزشمند هستند که کاربرد‌های متنوعی دارند. این فلزات ارزشمند در بخش آلیاژها، تولید فولاد‌ها و ... در اختیار صنعت قرار می‌گیرند. اکنون با دستیابی به این دانش در کشور زمینه خودکفایی در خصوص این دو فلز محقق می‌شود.

به گفته طیبی بودجه جهاد در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم به طور تقریبی ۲۰درصد نیاز‌های ما را تأمین می‌کند و نسبت به توانمندی ما برای اجرای طرح‌های فناورانه اصلاً کافی نیست. زیرا ما توان انجام کار‌های بسیار بزرگی داریم و باید بودجه کافی در اختیار باشیم تا بتوانیم آن‌ها را اجرایی کرده و تجاری‌سازی کنیم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.