معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هنوز نتوانسته ایم مصرف علم را در کنار تولید علم افزایش دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - خطیبی  در آیین تکریم و معارفه رؤسای دانشگاه تربت حیدریه گفت: نخستین گلایه‌ها در دانشگاه‌ها کمبود اعتبارات است و همه مطالبه افزایش اعتبارات دارند و این در حالی است که وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه عمومی کشور تبدیل به مسئله لاینحل شده است.

به گفته او  دانشگاهی که محل تولید و زایش علم و فناوری است و باید دست بقیه حوزه‌های کشور را بگیرد برای حاکمیت در حوزه مالی مشکل دارد.

معاون اداری، مالی و توسعه منابع انسانی وزارت علوم  گفت: در حال حاضر منابع مالی دانشگاه بودجه عمومی کشور است و رئیس خوب کسی است که بودجه بیشتری از سازمان برنامه و بودجه بگیرد، اما در دانشگاه‌های دیگر دنیا به اینگونه نیست و بعنوان مثال در دانشگاه توکیو ۳۶ درصد بودجه دانشگاه از دولت و ۲۴ درصد دیگر حاصل درآمد تولیدات علمی است که دانشجویان هزینه‌های خود را از محل فروش تحقیقات تأمین می‌کنند.


بیشتر بخوانید


به گفته خطیبی وابستگی دانشگاه‌های ایران در سال ۹۵ به بودجه عمومی کشور بطور میانگین ۷۲ درصد بوده و در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۸۰ درصد رسیده و این حرکت دقیقا خلاف مسیر دانشگاه‌های برتر دنیاست.

او گفت: تصمیم خوبی برای مأموریت دانشگاه تربت حیدریه در حوزه کشاورزی و فنی مهندسی گرفته شده و با توجه به مزیت مطلق معادن منطقه و کشاورزی و زعفران و ابریشم باید ببینیم آیا از تولید علم این منطقه در حوزه مصرف استفاده می‌شود؟

معاون اداری، مالی و توسعه منابع انسانی وزارت علوم  گفت: باید بررسی شود کدام بخش علمی دانشگاه در حوزه اصلاح سیستم آبیاری و روش‌های محلول پاشی و پیاز زعفران که افزایش بهره وری دارد مستقر شده، لذا توقع از دانشگاه می‌رود این اقدام را انجام دهد.

به گفته خطیبی معاونت فناوری وزارت علوم تأسیس شده تا در دانشگاه‌ها اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد و مسائل و مشکلات کشور از پتانسیل دانشگاه‌ها حل شود بعد از تولید در مصرف علم استفاده و آن را تقویت کنیم.

خطیبی گفت: خدمات دانشگاه باید به جامعه پیرامونی فراوان باشد زیرا که دانشگاهیان هنوز دین خود را به جامعه ادا نکرده و این در حالی است که دانشگاه تراز انقلاب باید مفید به حال جامعه و به لحاظ علمی، گفتمان سیاسی و انقلابی قوی باشد تا به نفع مردم کار کند.

انتهای پیام//ا.غ.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار