بانوان نماینده برخی اقوام ایران با پوشش خاص محلی مناطق مختلف کشور از مجموعه تاریخی بیشابور ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در شهرستان کازرون بازدید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - محمد جواد جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون گفت: این بانوان ازاستان های یزد، گیلان، کرمان، مازندران، بوشهر و فارس و شهرکازرون درقالب گروه پیوند فرهنگ اقوام ایرانی ترک، لر، کرد، گیلگی، مازنی و ترک قشقایی به مدت دوساعت از مجموعه جهانی بیشابور بازدید کردند.

او گفت:  اقوام ایرانی دارای فرهنگ های اصیل و ارزشمندی هستتد که همواره معرف فرهنگ، آیین و دارای مشترکات زبانی، رفتاری ومذهبی هستند.

جوکاری گفت: شماری از بانوان نماینده اقوام ایرانی در این بازدید معرفی بیشتر مجموعه جهانی بیشابور به جهانیان از طریق رسانه‌ها و دیگر ابزارهای تبلیغی تاکید کردند.

معبد آناهیتا از آثار شاخص این مجموعه به شکل ویژه مورد توجه بانوان نماینده اقوام ایران قرار گرفت.

بازدید نمایندگان اقوام از مجموعه جهانی بیشابور

این شهر به دستور شاهپور اول ساسانی، دومین پادشاه سلسله ساسانیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه پهلوی ستون های یادبود متعلق به سال ۲۶۲ میلادی است.

این شهر تا سده هفتم هجری، منطقه ای آباد و مسکونی بود و پس از آن ویران شد.

در این شهر باستانی ۲۰۰ هکتاری آثاری چون معبد آناهیتا، ستون های یادبود، تالار تشریفات، ایوان موزاییک، مدرسه و خیابان هایی متعلق به دوره ساسانیان وجود دارد.

این مجموعه که یکی از یادمان های تاریخی مهم به شمار می آید بیش از یک هزار و ۱۰۰ سال پیشینه دارد و متشکل از چند آثار مهم از جمله معبد آناهیتا، ایوان موزاییک، ۲ ستون یادبود و نقوش برجسته تنگ چوگان است.

بر اساس مستندات تاریخی بیشابور تنها شهر باستانی ایران است که تاریخ مکتوب دارد و آثار دوره ساسانی در بر گیرنده مجموعه ای از میراث تاریخی و معنوی است به طوری که برخی از آثار معنوی این بنای کهن مانند ارج نهادن به آب و آتش و برگزاری آیین های خاص  در بین مردم روستاهای اطراف شهرستان کازرون  نمود دارد.

 با کشف دانه های خرما برجا مانده از دوره ساسانی در تل قلعه سیف آباد کازرون رازهای جدیدی از زندگی در شهر بیشابور هویدا شد و رازهایی که ریشه در زندگی و آداب و رسوم خاص این شهر تاریخی دارد لزوم ثبت جهانی آن را گوشزد می‌کند.

خمره‌های دارای دانه‌های خرما در داخل فضاهای معماری نشان‌ می دهد که کشاورزی در استان بیشاپور اهمیت فراوانی داشته و خرما یکی از مهمترین محصولات این منطقه بوده و این محوطه در جمع‌آوری، فرآوری و صادرات این محصول نقش اساسی را ایفا کرده است.

نخستین فصل کاوش در تل قلعه سیف‌آباد نشان داد که این محوطه یکی از مرکز فعال اداری، اقتصادی و بازرگانی دوره ساسانی در جنوب ایران مکان هایی به شهر شاهی شاپور در بیشاپور بوده است.

بیشابور در کنار مجموعه‌ای دیگر از آثار تاریخی دوره ساسانی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شهرستان کازرون  در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.