ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: عامل اصلی کاهش صادرات کالا از این استان به افغانستان، تحولات داخلی از جمله آتش سوزی در گمرک اسلام‌قلعه در آن کشور و تعلل تجار افغانستانی برای واردات کالا است.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - امید جهانخواه گفت: با توجه به کمبود پول در کشور افغانستان، تقاضا برای کالا‌های ایرانی کاهش یافته و در نهایت کاهش صادرات می‌تواند روی عرضه و تقاضا در این بخش تاثیر بگذارد.

به گفته او  پس از تحولات سیاسی در افغانستان، در بازه‌ای از زمان صادرکنندگان تمایل نداشتند کالا‌های خود را به آن کشور ارسال کنند و تجار افغانستانی نیز از شرایط آگاه بودند، این موضوع باعث کاهش صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان به میزان حدود ۴۰ درصد شد.

 تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق گمرک دوغارون صورت می‌گیرد. سالانه ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲ میلیارد دلار از طریق گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون به افغانستان صادر می‌شود. 

هفته گذشته و در پی بارش باران و ایجاد گل و لای در فضای گمرک اسلام قلعه، میزان تردد کامیون از ۵۰۰ دستگاه ورودی در شبانه روز به کمتر از ۲۰۰ دستگاه رسید که در نتیجه سختگیری‌های گمرک آن سوی مرز و مشکلات زیرساختی آن بخش بود.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.