ناظر گمرکات خراسان رضوی از افزایش ۴۶ درصدی واردات کالا به این استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  امید جهان‌خواه گفت: عمده کالاها از مسیرهای دریایی و مرز بازرگان وارد کشور می شود با این حال رتبه گمرکات خراسان رضوی در حوزه واردات شانزدهم و در حوزه صادرات ششم است.

صادرات کالا در ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۹۱۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۲ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی سه درصد کاهش و از لحاظ ارزشی یک درصد رشد داشته است. همچنین در این مدت یک میلیون و ۵۸۵ هزار تن کالای ترانزیتی از گمرکات استان عبور کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۲۷ درصد رشد همراه بوده است.

او گفت: گمرکات لطف آباد و سرخس در ۹ ماهه امسال بیشترین رشد صادراتی را داشته اند بطوریکه صادرات از گمرک لطف آباد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۶ هزار درصد و از گمرک سرخس ۱۱ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: میزان صادرات از گمرک دوغارون در ۹ ماهه امسال هشت هزار تن به ارزش ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار بوده که به دلیل شرایط به وجود آمده در کشور افغانستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۸ درصد کاهش داشته است.

به گفته او تعداد کشورهای مقصد کالاهای صادراتی خراسان رضوی در ۹ ماهه امسال، افغانستان با ۳۹ درصد، ازبکستان با ۱۵ درصد، ترکمنستان با ۱۱ درصد، عراق با هفت درصد و پاکستان با پنج درصد بیشترین سهم را در این میان به خود اختصاص داده اند.

جهان‌خواه گفت: عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی در ۹ ماهه امسال مقاطع فلزی، مصالح ساختمانی، زعفران، میوه و تره بار، منسوجات، کف پوشها و مصنوعات پلاستیکی و مواد خوراکی بوده است.

او گفت: در این مدت بازارهای جدیدی برای صادرات کالا از خراسان رضوی شناسایی و کشورهایی جدیدی مانند ونزولا، صربستان و اردن به فهرست مقاصد صادراتی اضافه شدند و کالاهایی مانند زعفران، ماشین آلات، مواد خوراکی به این کشورها صادر شد.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: در ۹ ماهه امسال ۴۳۴ فقره پرونده کالای قاچاق به ارزش یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۴۷۵ ریال در گمرکات کشف شده است که عمده این کالاها مواد سوختی و خودروهای سواری بوده است.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.