رفع تصرف از ۳۰ هزار مترمربع از اراضی زیست محیطی

۳۰ هزار مترمربع از اراضی زیست محیطی استان چهارمحال و بختیاری رفع تصرف شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تا پایان دی‌ماه امسال ۳۰ هزار و ۲۳۵ مترمربع از اراضی تحت مدیریت این اداره کل رفع تصرف شد، گفت: امسال با اقدامات پیشگیرانه کمترین تعداد پرونده‌های مربوط به تعارضات زیست محیطی در استان تشکیل شده است.

اراضی رفع تصرف شده در مناطق حفاظت شده تنگ صیاد در محدوده شهرستان بروجن، جنگلی هلن در محدوده شهرستان کیار و شیدا در شهرستان بن قرار دارند.


بیشتر بخوانید


تعارضات زیست محیطی در مناطق تحت مدیریت این اداره کل در استان همچون پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و آثار طبیعی ملی بیشتر به ایجاد شخم و شیار برای کشت دیم و یا ایجاد جاده کشاورزی، حفر کانال آب و ساخت اتاقک‌های کارگری محدود می‌شود و موارد ویلا سازی و یا زمین‌خواری در این مناطق چندان دیده نشده است که با پیگیری‌های انجام شده و تعامل سازنده با مراجع قضایی علاوه بر آزادسازی مناطق تصرف شده، برخی تغییرات ایجاد شده در مناطق نیز به وضع سابق بازگشت داده شد.

با توجه به دستورالعمل قانونی برای مستندسازی اراضی ملی تلاش می‌شود مراحل مستندسازی محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان نیز به زودی به پایان برسد تا شرایط برای رفع تداخلات اراضی به شیوه‌ای مناسب‌تر مهیا شود.

ضریب محیط بان به مناطق زیست‌محیطی استان کمتر از نصف استاندارد جهانی است

شهرام احمدی گفت: در حال حاضر ضریب محیط بان به مناطق تحت مدیریت این اداره کل از استاندارد جهانی بسیار فاصله دارد به گونه‌ای که بر اساس این استاندارد باید در هر هزار هکتار یک محیط بان فعال باشد، اما این آمار در استان کمتر از نصف این استاندارد است.

اقداماتی برای افزایش تعداد محیط‌بانان صورت گرفته است، اما لازم است سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین سازمان برنامه‌وبودجه در این راستا حمایت بیشتری داشته باشند.

امسال به منظور تقویت و بازسازی ناوگان موتوری، انجام گشت و کنترل و پایش مداوم در مناطق و مبارزه جدی با متخلفان در حوزه محیط‌زیست، ۴۰ دستگاه موتورسیکلت فراجاده‌ای (آفرود) برای تحویل به نیرو‌های یگان حفاظت محیط‌زیست خریداری شد که تاکنون ۱۶ دستگاه در اختیار این نیرو‌ها قرار گرفته است.

هرگونه ورود گردشگر به مناطق چهارگانه محیط‌زیست استان به شکلی برنامه‌ریزی شده است تا علاوه بر نظارت نیرو‌های حفاظتی و جلوگیری از آسیب به محیط زمینه توسعه گردشگری نیز به نحو مطلوبی فراهم شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار