چشم اندازی از روند تکاملی ۵۰ ساله حفاظت از محیط زیست تنگ صیاد

تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری، به مدت ۵۰ سال از یک منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کره جهان افزوده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: منطقه حفاظت شده و پارک ملی تنگ صیاد با مساحت تقریبی ۲۷ هزار هکتار، در این استان واقع شده است.

تنگ صیاد در سال ۱۳۴۹ از طرف شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.

این منطقه در سال ۱۳۵۲ با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و در سال ۱۳۷۴ نیز حدود چهار هزار و ۳۷۲ هکتار از قسمت میانی آن تبدیل به پارک ملی شد.


بیشتر بخوانید


منطقه حفاظت شده تنگ صیاد بخشی از ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد- سبزکوه است، این ذخیره‎ گاه در بیست و هفتمین نشست برنامه جهانی انسان و کره مسکون (MAB) در ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۴ به فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کره جهان افزوده شد.

مساحت این ناحیه ۵۳۲ هزار و ۸۷۸ هکتار است.

ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد- سبزکوه در برگیرنده مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست از جمله «پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد»، «منطقه حفاظت شده سبزکوه»، «بخشی از منطقه حفاظت شده هلن»، «تالاب بین‌المللی چغاخور» و «تالاب‌های مهم و ارزشمند گندمان، علی آباد و سولقان» است.

در این منطقه با غنای بالای تنوع زیستی، حدود ۴۱۲ گونه گیاه شناسایی شده که از این میان بیش از ۳۰ گونه بومی انحصاری هستند.

حدود ۲۴ گونه پستاندار از منطقه گزارش شده که از این گونه‌ها ۴ گونه در طبقه بندی IUCN در معرض انقراض آسیب پذیر هستند. همچنین حدود ۷۰ گونه پرنده در این منطقه گزارش شده که حدود ۱۷ درصد آن‌ها در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارند.

منطقه حفاظت شده و پارک ملی تنگ صیاد در ۱۵ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته و از لحاظ تقسیمات کشوری در محدوده شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و کیار واقع شده است. سیمای عمومی منطقه کوهستانی و اقلیم آن سرد و نیمه مرطوب است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار