وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد تداوم وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۱ را به دولت داد.

باشگاه خبرنگاران جوان -  مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ تورم اجاره مسکن در دی ۱۴۰۰ را منتشر کردند. بررسی این آمار‌ها که با داده‌ها و فرمول‌های متفاوتی محاسبه شده اند. رشد قیمت اجاره مسکن را نشان می‌دهد.

مرکز آمار اعلام می‌کند که نرخ تورم در بخش اجاره نسبت به ماه قبل، ۴.۴ درصد و نسبت دی ۹۹ حدود ۲۸.۶ درصد رشد داشته است. این درصد تورم در دهک‌های مختلف جامعه نیز متفاوت گزارش شده است.

نرخ تورم مسکن که در بانک مرکزی منتشر شده، مربوط به تهران است. این تورم در تهران ۵۱ تا ۵۴ درصد گزارش شده است. جداول این تورم‌ها در ادامه قابل مشاهده است.
 
آمار بانک مرکزی
آمار بانک مرکزی
مرکز آمار
مرکز آمار
 

وزارت راه وشهرسازی: هر متر مربع مسکن ۸۴ هزار تومان در آذر

در میان اعلام آمارهای متناقض و همچنین بررسی های میدانی بر قیمت های بازار اجاره مسکن،  معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در پایتخت طی آذر  امسال را، ۸۴ هزار تومان  اعلام می کند.

یعنی مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد ۱۰۰ متری ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند! در مهر سال ۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۰ هزار تومان بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر دولت طرح تعیین سقف اجاره را در پیش می‌گرفت و اجرای آن را با جدیت بیشتری دنبال می‌کرد. شاید هم اکنون وضعیت اجاره این چنین با نوسان و افزایش قیمت روبرو نمی‌شد.

دولت دوازدهم و همچنین سیزدهم با در نظر گرفتن شیوع کرونا، سقف افزایش اجاره بها در کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها را به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد تعیین کرده بودند، ولی بررسی‌های میدانی از همان زمان تا کنون نشان می‌دهد این مصوبه اجرایی نشد.

 تعیین سقف اجاره نرخ اجاره را افزایش داد

مصطفی قلی خسروی - رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری به خبرنگار ما می گوید:  تعیین سقف اجاره برای بازار اجاره و مستاجران به شدت مشکل ساز بوده چرا که بسیاری از مستاجران در سال گذشته پیش از اعلام سقف اجاره کمتر از ۲۵ درصد نرخ اجاره را تعیین کرده بودند، اما بعد از اعلام سقف مالکان نرخ‌های اجاره خود را افزایش دادند و همین خود باعث برهم ریخته شدن بازار اجاره شد.

 بر اساس مصوبه این ستاد در راستای حمایت از مستاجران، تمامی اجاره نامه‌ها مصوب و تمدید شده تلقی می‌شوند مگر آن استثنا‌های ۸ گانه ذکر شده در مصوبه ستاد ملی؛ از طرفی اگر مستاجر و موجر با هم توافق کنند، کسی مانع آن نخواهد شد، اما هیچ مالکی نمی‌تواند مستاجر خود را ملزم به افزایش اجاره بها بیش از ۲۵ درصد کند.

پرداخت و افزایش وام ودیعه را در بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد داده ایم

تداوم صعود قیمت اجاره بها در بازار مسکن و همچنین شیوع گسترده سویه اُمیکرون در کشور منجر شده تا مسئولان وزارت راه و شهرسازی به دنبال پیشنهادی به دولت باشند.

محمود محمود زاده - معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت: طرح سقف ۲۵ درصدی نرخ اجاره خود می‌تواند بازار اجاره را آرام کند. برای کنترل بازار اجاره، افزایش پرداخت وام ودیعه مسکن و ادامه یافتن این وام در سال ۱۴۰۱ را به دولت پیشنهاد داده ایم.

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی اجرای طرح اجاره داری حرفه‌ای و همچنین اخذ مالیات از خانه‌های خالی خود می‌تواند مسئله افزایش نرخ اجاره را تا حدی کنترل کنند.

دولت بر روند پرداخت وام ودیعه مسکن نظارت کند

یک مستاجر درخصوص پرداخت وام ودیعه مسکن گفت: بسیاری از افرادی که این وام ۷۰ میلیون تومانی در تهران را دریافت کرده اند معتقدند دولت برای پرداخت این وام هیچ کنترل و یا نظارتی بر بانک‌های عامل نداشته و دریافت این وام خود تبدیل به یک معضل برای متقاضیان شده است.

حسینی یکی دیگر از مستاجران گفت: ما ۵ سال پیش مستاجر در منطقه ستارخان بودیم در سال ۹۵ یک واحد ۹۰ متری نوساز را ۷۰ میلیون تومان رهن کردیم، اما بعد از گذشت دو سال هر سال نرخ اجاره و رهن افزایش یافت. به طوری که در سال گذشته نرخ پیش پرداخت واحدمان به ۲۵۰ میلیون  و اجاره  ماهی ۵ میلیون تومان رسید. به همین دلیل به حاشیه شهر رفتیم تا شاید با پرداخت اجاره کمتر مشکل را حل کنیم.

بازار اجاره با نزدیک شدن به انتهای سال با رشد قیمت مواجه شده و اگر تا یک ماه آینده تمهیدات لازم  برای کنترل آن به کار گرفته نشود. در ابتدای سال ۱۴۰۱ و به ویژه تابستان سال بعد نرخ اجاره به گفته بسیاری از کارشناسان و مستاجران سر به فلک کشیده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۴۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
نمیدین متاسفانه میگن باید پارتی داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام من دوسال پیش وام ودیعه گرفتم ایا بازهم میتونم برای وام ودیعه اقدام کنم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من سال قبل ثبت نام کردم ولی چون تاریخ ثبت نام تموم شد مدارک علی الخصوص اجاره نامه رو نتونستم بارگذاری کنم حایز شرایط هم شدم حالا باید چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام‌الان‌تو‌چ‌سایتی‌باید‌ثبتنام‌کنیم‌سایت‌قبلی‌که‌خبری‌نیست
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۲۰:۴۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط دعاکنیدآقاصاحب الزمان(عج)بیاد...
Iran (Islamic Republic of)
رحیمی
۱۴:۰۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
من قبل عید کاراشو کردم پیامک هم اومد ک مراجعه کنم بانک اما فرصت نشد برم الان که میرم میگن مهلت تمام شده
الان چکا کنم نیاز دارم کی دوباره سایت باز میشه آیا ثبت نام دارن دوباره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
من سال گذشته برای ودیعه مسکن ثبت نام کردم بانگ گفت بودچه نیومده ایا همان فرم امسال قابل اجراست چون بشدت به پول ودیعه مسکن نیاز دارم لطفا جواب
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۴۸ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
سلام من ثبت نام کردم پیامک نیومدرفتم کافینت گفت بشما تعلق نمی گیره منی که ۹سال عروسی کردم ازاول مستجربودم چراتعلق نگیره من تومحل کسی رومیشناسم ۴تاواحدداره۲تامغازه کمیته امدادساپرتش میکنه حتمااین وام هم به چنین کسای تعلق میگیره..عزت زیاد
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۱:۰۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
با سلام ۱۴۰۱ هم وام ودیعه داده میشود من ۳۰ سال مستاجرم حتی نتوانستم در طرح مسکن ملی ثبت نام کنم چون شرایط پرداخت اقساط را ندارم
Iran (Islamic Republic of)
حمزه اسماعیلی
۰۲:۲۹ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
من الان پول میخام بدم پیش خدا وکیلی وام راحت بدین
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۳:۳۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
خواهشا وام ودیعه مسکن کی پرداخت میشه بانک ملی تو بهمن ماه به من گفت یه هفته ای واریز میشه ولی نشد ازشون پرسیدم چرا واریز نمیکنید جواب دادن بودجه نداریم به ماها رسید بودجه تموم شد
Iran (Islamic Republic of)
صابر رشیدی
۰۰:۲۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
وام برای موستعجری کی میدن به خدا پایسال هم نتونستیم بگیریم مردوم به این پول نیاز دارن
Iran (Islamic Republic of)
سعید دلفان
۱۲:۱۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
.وام دادنتون پارتی بازیه و دردسر زیاد داره من که نتونستم بگیرم.از بانک ملت اندیمشک ۱ سال تمام میرزایی گفت بودجه نی.الانم بودجم به رهن نمیرسه مجبورم کرایه هم بدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۹ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
خدا نگذره از این دولت که هر چه کرد بر قشر ضعیف جامعه کرد همه دارا ها دارا تر شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
آیا سال ۱۴۰۱ وام ودیعه مسکن دوباره ثبت نام داره؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین پاغر
۰۰:۴۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
ایا ۱۴۰۱وام اجاره بازم برای ثبت نام هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
۱۸ سال مستاجرم برید
Germany
ستاره
۲۲:۳۲ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
امسالم صاحب خونه ها ۲۵ درصد اضافه میکنن؟ یا بیرون میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
خدا به فریاد ما مستاجران برسه من یه خانواده ۵ نفره هستم‌ کل دارایم ۱۷ ملیون تومان است که دادم ودیعه خونه ۲ ماه مونده قراردادم تمام بشه نمیدونم چه خاکی به سرم کنم با این قیمت‌ها
Iran (Islamic Republic of)
صانعی
۲۳:۱۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
چرا پیگیری نمی کنین چند پرونده در هر بانکی که فکرش رو بکنید تکمیل شده ؟!؟
اما خبری از پرداخت نیس بانکها با عناوین مختلف از پرداخت سرپیچی میکنن،
علت رو می پرسی چرا موقع انتخاب در سایت نام شعبه وجود داشته ،اما الان اعتبار نیس چرا اونوقت
پس چطور وارد سایت وو بانک مربوطه را
انتخاب کردیم
اگر سهمیه تمام بود مثل بانکهای دیگر نام بانک شما هم باید بالا نمی آمد
نزدیک به40روز دوندگی از اواخر مهر پرونده بسته شد ،رفت که پرداخت بشه
بودجه و اعتبار باقی مانده به جیب کی میره
به اسم مردم کیسه دوختین برا خودتون
خواهشاا پیگیری کنین حدقل کسانی که پرونده شون بسته شده را پرداخت کنند
با از کار افتادگی نزدیک 1م تومان از جیب ما رفت اونم براای هیچی ... نباشه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دهقان
۰۰:۲۹ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
تنها راهش اعمال اتوماتیک ۱۰ الی ۱۵ درصد روی کد رهگیری سال قبل قرارداد اجاره هست، چون موجر به طمع قرارداد جدید با آزار مستاجر بلندش میکنه ولی اگر ملاک قرارداد سال قبل باشه نمیتونه تو بازار اختلال ایجاد کنه مد ۲۵ درصد رو هم بردارید هیچ میدونید ۲۵ درصد اجاره چقدر میشه همون رو گذاشتید که موجرها هوا برشون داشت
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
مشکل مسکن با وام و قوانین بی خاصیت حل نمی شود. اعطای وام فقط مشکل رو بدتر میکنه. گام اول حذف دلالان از این بازار از طریق وضع مالیات سنگین بر معاملات دوم و سوم (حتی بصورت قولنامه ای) هست و گام دوم کنترل منازل خالی که با وضع مالیات های سنگین هم تا حدودی این مشکل قابل حل هست (البته به ظرطی که واقعا مالیات ها گرفته بشن و در حد اعلام خبری نباشن)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
همش چرته کشک چی وام چی فقط دروغ
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۴:۲۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
من ثبت نام کردم تموم کارمو انجام دادم رفتم بانک ریس گفت دیگه تموم شده مهلتش گفتم من ثبت نام کردم تو نوبت بودم
Iran (Islamic Republic of)
omid
۰۹:۴۵ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
سلام وخسته نباشید خدمت مسئولین من ثبت نام کردم یکبار پیامک برای من اومد که به بنیاد مسکن مراجعه کنم اما دوباره پیامکی مبنی ب لغو پیامک اولی اومد که نوشته بود فعلن مراجه نکنید تا دوباره براتون پیامک ارسال بشه الان بااین وجود تکلیف چیه وباید چکار کنیم هنوزم پیامکی نیومده چطور باید خبردار بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
دروغ گویی هم اندازه داره شش ماهه ثبت نام کردیم وام ودیعه مسکن میگند اعتبار نداریم خدا فقط جوابتونا بده میدونم انقدر وابسته هستید به دولت که این پیام انتشار ندید اما خدا خودش شاهده
Iran (Islamic Republic of)
کیارش
۰۷:۵۷ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
بنده روز دومی که اعلام کردن ثبت‌نام شروع شده ثبت‌نام کردم اماهنوزهیچ پیامکی دریافت نکردم وسایتم نگاه میکنم می‌نویسه درحال بررسی اطلاعات،مسکن شهرسازیم رفتم میگن تاپیامک نیادسرگوشیت مانمیتونیم کاری کنیم،بعداز۴ماه ثبت‌نام هنوز یه پیامک نیومده شماهم چقددلتون خشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ پرداخت نشده! الان ۴ ماهه که هر بانکی میری میگن اعتبار نداریم! بعد اونوقت وام سال ۱۴۰۱ رو میگید؟! اینجا ایرانه تا پارتی نداشته باشی حتی قانون رو هم اجرا نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
پس قانون مالیات خانه های خالی چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
تو روخدا دیگه حرف وام ودیعه مسکن نزنید ب کی دادن آخه؟؟؟؟ ما چن بار ساعت ۵ صب رفتیم سرصف اخرشم نوبتمون نشد و سری اخر گفتن دیگه نمیگیرم ظرفیت پره برا ۲۵ میلیون اخرش هیچی ب هیچی
آخرین اخبار