معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از اجرای ۴۲ کیلومتر کمربند حفاظتی با نصب پایه‌های بتنی در اراضی ملی استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان- رضا الوندی گفت:طرح ساخت کمربند حفاظتی با اعتبار چهار میلیارد و ۴۰ میلیون ریال از محل منابع ملی در روستای شعبان شهرستان نهاوند به طول ۳۴ کیلومتر و در روستای «بهکندان» شهرستان رزن به طول هشت کیلومتر اجرایی شده است و دز دهه فجر به بهره برداری می رسد.

او گفت:کمربند حفاظتی با هدف تفکیک و مشخص کردن منابع ملی از مستثنیات و جلوگیری از تخریب، تصرف و تجاوز اشخاص در شهرستان‌های نهاوند و رزن اجرایی شد.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان همدان گفت: با اجرای این طرح، منابع ملی و اراضی منابع طبیعی منطقه از آسیب تجاوز، تصرف و تخریب در امان بوده به گونه‌ای که میزان تخریب و تصرف در عرصه‌ها کاهش چشمگیری می‌یابد.

الوندی گفت: با توجه به ارزش افزوده زمین احتمال تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب بسیار بالاست بنابراین ایجاد کمربند حفاظتی (بنچ مارک) یک ضرورت است و در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی حفاظتی، یکی از بهترین راه‌های حفظ و جلوگیری از تخریب و تجاوز به عرصه‌های ملی ایجاد کمربند حفاظتی است.

به گفته او ایجاد کمربند حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی شامل ایجاد کمربند سبز حفاظتی با کاشت نهال در حدفاصل اراضی منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی، نصب بنچ مارک (پایه‌های بتنی) در بین عرصه‌های منابع طبیعی و مستثنیات مردم بوده که با توجه به شرایط هر منطقه از یکی از این روش‌ها استفاده می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:حفظ و حراست از اراضی ملی یکی از وظایف حاکمیتی دولت است که افزایش ضریب حفاظتی، مشخص شدن مرز اراضی ملی و مستثنیات و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی افراد فرصت طلب از اهداف دیگر اجرای طرح کمربند حفاظتی است.

استان همدان در مجموع دارای ۸۲۲ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و جنگلی شامل اراضی با وضعیت خوب تا متوسط، بوته زار‌ها با وضعیت متوسط تا ضعیف و مراتع کویری و بیابانی با وضعیت ضعیف تا خیلی ضعیف است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.