باهدف حفظ و احیای مراتع با امضای سند، طرح مرتعداری روستای صادقلو شهرستان فامنین به مساحت ۲ هزار و ۶۵۶ هکتار به نمایندگان مرتعداران وبهره برداران این مرتع احاله مدیریت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در حاشیه امضای این طرح در دفتر خانه شماره ۱۷ شهرستان فامنین گفت: یکی از برنامه‌ها محوری و اولویت‌های سازمانی ما مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع بوده چرا که تا هنگامی مشارکت مردم محلی و بهره‌برداران باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نخواهد شد.

مردم وبهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت واحیاء از مراتع به عهده دارند.

خزائی گفت: به منظور اجرای طرح (۱۴۰۰۱۴۳) سازمان جنگل‌ها همچنین حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری شهرستان فامنین در دستور کار قرار گرفت و در این مرحله ۲۶۵۶ هکتار از مراتع این شهرستان با تنظیم اسناد قراردادی در دفترخانه رسمی شماره ۱۷ به نماینده مرتعداران این منطقه احاله مدیریت شد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان حفظ مراتع وتوسعه طرح‌های منابع طبیعی اهمیت بسیاری دارد وتمامی دارندگان پروانه چرا‌ی دام درمراتع باید تا پایان سال ۱۴۰۰ طرح مرتعداری تهیه کنند ودر غیر این صورت پروانه مرتعداری و چرای دام آنان که به صورت موقت و یکساله صادر شده باطل شده و حق بهره برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.

او گفت: اجرای طرح‌های مرتع‌داری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود و اجرای این طرح‌ها از نقش موثری در افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی برخوردار است.

طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در ادامه گفت: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستای خود کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

به توصیه خزائی بهره برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، تولید نهال، بوم گردی و گردشگری، زنبورداری دام اقدام کرده و وهم به معیشت خود سر سامان دهند و از طرفی به حفظ مراتع وتقویت پوشش گیاهی آن کمک بسزایی کنند.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.