استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت برنامه‌ریزی منسجم شهرداران برای افزایش تاب‌آوری شهر‌ها و ایجاد شهر‌های مقاوم در برابر سوانح، آسیب‌ها و مخاطرات تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز -عابدین خرم در همایش شهرداران استان آذربایجان شرقی گفت: شهرداری‌ها زیرساخت‌های شهری بویژه شبکه‌های ارتباطی و مواصلاتی را در جهت تامین نیاز‌های آتی تقویت کنند.

طراحی و تعریف نقشه راه مدیریت شهری مبتنی بر اسناد بالادستی و اقتضائات بومی توسط شهرداری‌ها باشد.

شهرداران به موضوعاتی همچون اقتصاد شهر، افزایش میزان سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد‌های پایدار به منظور مشارکت در تولید ناخالص داخلی توجه جدی داشته باشند.

 شهرداران با شناسایی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری و معرفی هنرمندانه این جاذبه‌ها به بخش خصوصی، می‌توانند از نقش‌آفرینی موثر سرمایه‌گذاران در پنجره واحد سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

 شهرداری‌ها با اهتمام و اراده کارشناسی و مدیریتی برای حل معضل حاشیه‌نشینی و جلوگیری از حاشیه‌نشینی‌های جدید با استفاده از هم‌پیوندی با روستا‌های اطراف تلاش کنند.

به‌کارگیری ظرفیت‌های تقنینی و اجرایی برای تحقق مدیریت واحد شهری و پایان یافتن تعارض منافع سازمانی ضروری است.

با توجه به مشکلات آبی کشور اجرای پروژه‌های بازچرخانی آب و افزایش بهره‌وری با توجه به تولید بالای پساب شهری مورد توجه جدی شهرداران قرار گیرد.

 نقشه جامع فرهنگی شهر‌ها با هدف تقویت هویت ایرانی، اسلامی و بومی برای رشد و تعالی انسان در بستر خانواده تهیه و تدوین شود.

یکی از معضلات کنونی در حوزه شهرداری‌ها، مدیریت زمین در داخل، پیرامون و محدوده شهرهاست که متاسفانه بر اساس بررسی‌ها، انحراف از طرح‌های جامع و دستکاری در معابر بر خلاف مصوبات کمیسیون ماده ۵ استان اتفاق افتاده است.

 شبکه‌های دلالی در درون و بیرون شهرداری‌ها وجود دارد که این افراد آبرو و حیثیت شهر را زیر سوال می‌برند و باید در مقابل آن‌ها با جدیت ایستاد؛ در گذشته پرونده‌هایی داشتیم که خود شورا‌های شهر و شهرداری‌ها نیز درگیر این شبکه‌ها شده بودند که نباید بگذاریم این اتفاقات تکرار شود.

کمیسیون ماده ۱۰۰ در بالا بردن هزینه تخلفات ساختمانی و ایجاد رانت و فساد در قیمت‌گذاری‌های کاذب برای املاک و اموال شهرداری‌ها ناکارآمدی است.

این معضلات و فساد‌ها در شهرداری‌ها باید رفع شوند.

 در حوزه منابع انسانی در شهرداری‌ها مشکلاتی وجود دارد.

تعدد و تکثر قرارداد‌های استخدامی و بی‌ضابطه بودن این قراردادها، از دیگر معضلاتی است که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند.

 فقدان نظام هماهنگ و قاعده‌مند در شهرداری‌ها از جمله عوامل انگیزشی برای فساد در شهرداری‌هاست.

عدم سکونت شهرداران در محل خدمت خود قابل قبول نیست و شهرداران باید در محل خدمت خود زندگی کنند.

به تمامی فرمانداران ابلاغ کرده‌ایم که مجمع توسعه و پیشرفت هر شهرستان را متشکل از مسئولان و افراد حقیقی و حقوقی تشکیل دهند تا از وجود نخبگان و سرمایه‌گذاران در توسعه شهرستان بهره‌مند شوند.

موحدنیا مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری آذربایجان شرقی هم در این همایش مجموع اعتبارات ۷۰ شهرداری استان طی امسال  را ۷۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در ۹ ماهه نخست امسال، ۷۵ درصد از این بودجه تحقق یافته و انتظار داریم تا پایان سال به ۱۰۰ درصد برسد.

 شهرداران برای جلب رضایت مردم و ارائه خدمات شایسته به آنان، نیازمند درآمد پایدار هستند و از شهرداران استان خواسته‌ایم تا برنامه چهار ساله خود را تدوین کنند.

 رنجبر شهردار کلانشهر تبریز هم گفت: توسعه شهر‌ها بر اساس بودجه و متناسب با افزایش جمعیت شهرنشین اتفاق نیفتاده و موجب شده است شهرداری‌ها با کمبود اعتبار مواجه شده و نتوانند خدمت قابل توجهی به شهروندان ارائه دهند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.