مدیر کل توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی کشور گفت: شهرستان بافق باتوجه به ظرفیت قابل توجه در صنایع دستی، کاندیدای شهر ملی دست‌بافته‌های حصیری شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد -  ویدا توحدی گفت: مواد اولیه و نخلستان‌هایی که در شهرستان بافق وجود دارد، ظرفیت بسیار بالایی است که نوجوانان این منطقه نیز از دوره دبستان این هنر را می آموزند.

او می گوید : باید زنجیره تهیه مواد اولیه تا مراکز عرضه و فروش تکمیل شود تا کارگاه‌های آموزشی و تولیدی در این شهرستان فعال‌تر شوند.

به گفته توحدی، مسئولان این شهرستان باید به این باور برسند که صنایع دستی در این منطقه قابلیت رشد دارد و بر معیشت مردم تاثیر مثبتی می‌گذارد.

او گفت: پرونده این شهرستان در معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی بررسی و ارزیابی می‌شود و اگر مورد تأیید شورای راهبردی قرار بگیرد، به ثبت ملی می‌رسد.

این موضوع را مدیر کل توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی کشور در شهرستان بافق مطرح کرد.

محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان یزد گفت: صنایع دستی در این شهرستان سابقه فرهنگی طولانی و غنی دارد و می‌تواند بخشی از ارتزاق مردم به ویژه بانوان را  تأمین کند.

او گفت: جوانان باید این هنر به ارث رسیده را حفظ و احیا کنند و با نوآوری بازار سازی رونق دوباره‌ای به این محصولات دهند.

لیلی رنجبر رئیس  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق گفت: در این شهرستان بیش از ۲ هزار نیرو در حوزه حصیربافی و دست بافته‌های نخل فعال هستند که از این تعداد، ۱۰۰ هنرمند کارت تولید انفرادی دارند.

او می گوید: ۲۰ رشته صنایع دستی در این شهرستان آموزش داده می‌شود که دوره حصیر بافی نیز در سه مقطع مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی در حال برگزاری است.

به گفته رنجبر ۲ مرکز آموزشی صنایع دستی در این شهرستان وجود دارد و میدان خان نیز به بازارچه فروش تبدیل شده و دارای ۱۵ مغازه است که چهار مغازه متعلق به فروش مواد اولیه حصیر بافی است.

او می گوید: هنرمندان برای اینکه بتوانند از وام‌ها و کمک‌های دولت بهره مند شوند، نیاز است که کارت مشاغل خانگی یا تولید انفرادی داشته باشند.

به گفته او  قرار شد سالیانه به ۲۰ نفر از هنرمندان دست‌بافته‌های حصیری این شهرستان، کارت تولید انفرادی تعلق گیرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.