در پی درخواست امارات برای قرار دادن جنبش انصارالله در لیست سازمان‌های تروریستی، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این موضوع را بررسی خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که دولتش در حال بررسی این موضوع است که بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست سازمان‌های تروریستی بین المللی بگنجاند.

به گزارش رویترز، اظهارات بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی اندکی پس از آن بیان شد که صفحه سفارت امارات در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که «یوسف العتیبه» سفیر امارات از دولت بایدن درخواست کرده تا این گروه یمنی را به لیست گروه‌های تروریستی اضافه کند.

جنبش مردمی انصارالله یمن سال گذشته از لیست مذکور خارج شده بود.

پس از اینکه در کنفرانس خبری از بایدن در مورد احتمال بازگرداندن جنبش انصارالله به فهرست گروه‌های تروریستی سوال شد، وی در پاسخ گفت: «این مسئله در دست بررسی است». در پاسخ، سفارت امارات در توئیتی از اظهارات بایدن استقبال کرد.

وی گفت که پایان بخشیدن به درگیری‌های بین ائتلاف سعودی و نیرو‌های انصارالله کار دشواری خواهد بود.

بایدن سال گذشته و در ابتدای زمان ریاست جمهوری خود ادعا کرده بود با ابتکار عملی که در پیش خواهد گرفت و با مذاکرات صلح، خواهان پایان دادن به این درگیری است. اکنون به نوشته رویترز، این اظهارات نشان‌دهنده عدم پیشرفت در تصمیم‌گیری بایدن است.

اظهارات امارات در پاسخ به حمله نیرو‌های انصارالله یمن است که فرودگاه ابوظبی را هدف قرار داد.

نیرو‌های انصارالله یمن روز دوشنبه در عملیات «توفان یمن» با ۴ موشک بالدار «قدس ۲» پالایشگاه نفت «المصفح» و فرودگاه ابوظبی را هدف قرار دادند. پس از این رویداد، برخی کشور‌ها از جمله کشور‌های عربی مانند کویت، بحرین، لبنان و اردن این حملات را تروریستی برشمردند. این در حالی است که سخنگوی نظامی گردان‌های حزب الله عراق این اقدام کشور‌های عربی را نوعی دورویی دانسته و به شدت از آن‌ها انتقاد کرده است. وی گفت این محکوم کردن‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که مردم یمن از چندین سال قبل توسط عربستان و امارات هدف وحشیانه‌ترین جنایات قرار گرفته اند.

رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء نیز در خصوص حمله به فرودگاه ابوظبی گفته است که چنین رخدادی ثمره جنایت‌پیشگی و زشتکاری رژیم امارات است.

پس از این حمله، ائتلاف سعودی به رهبری عربستان روز سه‌شنبه حملات هوایی را به صنعا ترتیب داد که به گفته رسانه‌ها حداقل ۲۰ نفر از جمله غیرنظامیان را به شهادت رساند. گفته می‌شود این، یکی از مرگبارترین حملات ائتلاف سعودی از سال ۲۰۱۹ است.

سفارت امارات اعلام کرده که العتیبه، سفیر امارات در آمریکا همچنان برای قرار گرفتن این جنبش در لیست گروه‌های تروریستی تلاش می‌کند.

رئیس برنامه جهانی غذا شهریورماه امسال هشدار داد که ۱۶ میلیون نفر از جمعیت یمن در آستانه گرسنگی قرار دارد و این کشور در آستانه یک فاجعه انسانی است. قحطی یمن از سال ۲۰۱۶ و پس از شروع جنگ داخلی یمن و با حمله نظامی ائتلاف سعودی به این کشور آغاز شده است. به گزارش رویترز، این حمله نتیجه مستقیم حمله نظامی عربستان به یمن و محاصره آن توسط عربستان و آمریکا بوده است.

سازمان‌های امدادی و بشردوستانه پیشتر با اشاره به وخیم بودن شرایط انسانی در یمن هشدار داده بودند که قرار گرفتن انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا عملا کار آن‌ها را برای ارسال مواد اولیه مورد نیاز شهروندان یمنی از جمله غذا و دارو به صورت کامل مختل می‌کند.

اکنون، با ورود دوباره این گروه به لیست سازمان‌های تروریستی، ارسال کمک‌های مردمی و بین‌المللی به یمن منع خواهد شد و افراد برای معامله با جنبش انصارالله نیازمند کسب مجوز‌های ویژه خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار