نخست‌وزیر کانادا مدعی احتمال وقوع درگیری روسیه در اوکراین شد و از احتمال وقوع این درگیری ابراز نگرانی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا با ادعای نگرانی از وقوع درگیری مسلحانه در اوکراین از سوی روسیه، اعلام کرد که کانادا در تلاش است با همکاری با متحدان خود به مسکو بفهماند که هرگونه تجاوز بیشتر به کی‌یف غیرقابل قبول است.

طبق گزارش رویترز، پیشتر از این «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، مدعی شده بود «روسیه می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به اوکراین حمله کند.»

جاستین ترودو در جریان کنفرانسی خبری با اشاره به این سخنان آنتونی بلینکن گفت: «ما از درگیری مسلحانه در اوکراین می‌ترسیم و درباره موضع دولت روسیه و این‌که آن‌ها سربازان خود را به مرز اوکراین می‌فرستند، بسیار نگران هستیم. ما با شرکای بین‌المللی خود در تلاشیم تا واضح این پیام را برسانیم که تجاوز روسیه و تهاجم بیشتر به اوکراین کاملاً غیرقابل قبول است. ما با واکنش‌های دیپلماتیک، تحریم‌ها، و با فشار کامل در صحنه بین‌المللی حضور داریم.»

کانادا باتوجه به نفوذ سیاسی اوکراینی‌تبار‌ها در آن، از زمان الحاق کریمه به اوکراین در سال ۲۰۱۴، موضع محکمی در قبال روسیه در پیش گرفته است.

این کشور از سال ۲۰۱۵ در حال انجام یک مأموریت آموزشی ۲۰۰ نفری در غرب اوکراین است و اکنون جاستین ترودو می‌گوید: «نیرو‌های کانادایی به عنوان بخشی از مأموریت ناتو در لتونی حضور دارند، آن‌ها به اقدامات مهمی که ناتو برای محافظت از جبهه شرقی خود انجام می‌دهد ادامه خواهند داد.»

شب گذشته «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید، مدعی شد که روسیه آمادگی حمله اوکراین را دارد و آمریکا این حمله را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و گفت: «آمریکا تمام گزینه‌ها را برای پاسخ به چنین حمله‌ای دارد، هیچ گزینه‌ای خارج از میز برای ما نیست.»

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه رو به تیرگی کشیده شد. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند، به قلمرو خود است؛ ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.

به تازگی منابع خبری اوکراینی مدعی استقرار سامانه موشکی روسی تاکتیکی «اسکندر-ام» در مرز روسیه و اوکراین شدند، اما در مقابل روسیه بار‌ها تأکید کرده است که قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارد و در عوض ناتو با تحریکات خود بر تنش‌ها در منطقه می‌افزاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار