فعالیت ۲۲ هزار بافنده رسمی در چهارمحال و بختیاری

۲۲ هزار بافنده دارای کارت ثبت شده رسمی در استان چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به صدور کارت هوشمند برای تمامی قالیبافان سطح کشور و حل مشکلات بیمه‌ای آن‌ها گفت: در حال حاضر تعداد بافندگان فرش در کشور، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و بیش از ۲۵۰ هزار نفر آن‌ها در کشور تحت بیمه قالیبافی قرار گرفته‌اند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰۰ هزار بافنده غیررسمی است که ۲۲ هزار بافنده دارای کارت ثبت شده رسمی در استان مشغول به فعالیت هستند.

تاکنون هفت سامانه برای فرش دستباف طراحی شده است که در این سامانه‌ها کارت شناسایی هوشمند برای بافندگان صادر می‌شود.

میزان صادرات جهانی فرش دستباف وابستگی جدی به میزان صادرات فرش در ایران دارد به طوری که در سال ۲۰۱۹ میلادی کل میزان صادرات فرش جهانی دو میلیارد دلار بوده که ۵۰۰ میلیون دلار آن فقط مربوط به کشور ایران بود.


بیشتر بخوانید


فرش‌های ایرانی در کل جهان بسیار معروف و مشهور هستند به طوری که در قصر ملکه انگلیس نیز هنر دست فرش‌بافان ایرانی به چشم می‌خورد.

همچنین در خصوص پرداخت تسهیلات کارفرمایانی که کارگاه متمرکز دارند، در صورتی که بتوانند ۵۰ نیرو را استخدام کنند، دو میلیارد تسهیلات به آنان اختصاص داده می‌شود و بنا شده کارگزاری‌هایی برای شناسنامه‌دار کردن فرش‌های قدیمی، جدید، تجاری و فرش‌های هنری ایجاد شود.

از ابتدای سال تاکنون، ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ متر مربع فرش در چهارمحال و بختیاری بافته شده است که از ویژگی‌های فرش‌های این استان می‌توان به خالص بودن آن اشاره کرد.

فرش دستباف چهارمحال و بختیاری جایگاه ویژه ای در سطح ملی و بین المللی دارد به ویژه در اروپا بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت.

مواد اولیه طبیعی یکی از ویژگی های خاص فرش دستباف چهارمحال و بختیاری است و پشم و کرک و رنگ آن، نوع بافت و اصالت قدیمی را دارد.

فرش دستباف بختیاری و شیوه بافت آن بدون گره نیست و ربات در این فرش وجود ندارد.

کسی که فرش چهارمحال و بختیاری را خریداری میکند میداند که فرش دستباف اصیلی ایرانی را خریده است.

با ویژگی های خاص و برجسته از نقش و نگارها و رنگی که در فرش استفاده می شود، باعث ایجاد انرژی خاصی در مصرف کننده می شود به همین خاطر فروش فرش بختیاری علیرغم فرش های دیگر کاهش پیدا نکرده و هنوز جایگاه خودش را حفظ کرده است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار