۲۷ دی‌ماه برای شهرکردی‌ها رنگ و بوی دیگری دارد، روزی که دو پایگاه مهم اجتماعی و نمادین حاکمیّت پهلوی دوّم در سطح شهرکرد از کنترل و حفاظت نیرو‌های وفادار به این دولت خارج شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - در زمستان ۵۷ و روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، ۲۷ دی‌ماه برای شهرکردی‌ها رنگ و بوی دیگری دارد، روزی که دو پایگاه مهم اجتماعی و نمادین حاکمیّت پهلوی دوّم در سطح شهرکرد از کنترل و حفاظت نیرو‌های وفادار به این دولت خارج شد.

در میان روز‌های پر تب و تاب زمستان ۵۷، شادی شهرکردی‌ها از رفتن شاه وقتی کامل شد که ۲۷ دی‌ماه مجسمه شاه فراری را پایین کشیدند، بابک زمانی‌پور کارشناس ارشد تاریخ، جزئیات آن رویداد را تشریح می‌کند.


بیشتر بخوانید


بابک زمانی‌پور گفت: تنها یک روز پس از خروج محمّدرضا پهلوی از ایران و به تبع آن خلع وی از مقام سلطنت، در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۵۷ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی آیات عظام و حجج اسلام حاج سیّد مصطفی السیّد امام دهکردی، محمّدعلی نوراللهی (صفرنورالله)، رحمان استکی و بسیاری دیگر از فرهنگیان فعّال و مبارز در عرصه انقلاب اسلامی، پیکره پهلوی دوّم سوار بر اسب از فراز ستون قرار گرفته در میدان مشهور به مجسمه پایین کشیده شد.

میدان مذکور پس از این اقدام با عنوان میدان انقلاب اسلامی و به اختصار میدان (فلکه) انقلاب از سوی اذهان عمومی نام گرفت.

پس از این اقدام که با حضور آحاد مردم از سوی طبقات و گروه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی صورت پذیرفت، سازمان اطلاعات و امنیت چهارمحال و بختیاری (ساواک شهرکرد) واقع در بلوار تیمسار محمّد امین آزاد (دکتر علی شریعتی کنونی) نیز به تصرف نیرو‌های انقلابی درآمد.

به این ترتیب دو پایگاه مهم اجتماعی و نمادین حاکمیّت دولت پهلوی دوّم در سطح شهرکرد از کنترل و حفاظت نیرو‌های وفادار به دولت حاکم پهلوی دوّم خارج شد.

نگاهی به تصاویر گرفته شده از این اقدام مردم شهرکرد توسط عکّاس انقلاب روان شاد نادر صبوری تبریزی مدیر عکّاسی اسپرت فیلم (آس) و همچنین بررسی اسناد برجای مانده از این دو اقدام مهم که توسط بقایای دستگاه‌های سیاسی و امنیتی دولت پهلوی دوّم در شهرکرد تهیه شده موید آن است که بازتاب این اقدامات تا چه اندازه در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی در سطح چهارمحال و بختیاری به عنوان بخشی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران موثر بوده است.

میدان انقلاب شهرکرد

آنچه در ادامه می‌خوانید صورت جلسه شورای تأمین استان چهارمحال و بختیاری در آن روز است؛

«.. حدود ۶ هزار نفر از اهالی شهرکرد پس از پایین آوردن پیکره شاهنشاه به سازمان امنیت شهرکرد که فاصله آن تا محل پیکره بسیار کم می‌باشد هجوم آورده و با وجود اینکه پلیس در جهت عدم ورود آنان اقداماتی به عمل آورد معهذا اهالی به داخل ساختمان ساواک وارد و خسارات زیادی به ساختمان و تأسیسات و بی‌سیم وارد آورده و مقدار زیادی از اموال اداری ساواک را به غارت بردند و این ساختمان را به نام بیمارستان امام خمینی نامگذاری نمودند به طوری که تا روز ۱۳۵۷/۱۰/۳۰ ساختمان مذکور در تصرف مردم و از ۱۳۵۷/۱۱/۳ درب ساختمان مذکور به دستور جناب آقای استاندار به وسیله شهرداری قفل گردیده است. از نظر کارمندان، چون نامبردگان هیچگونه تأمین جانی نداشته و مردم خواهان این بودند که به هر ترتیب به آن‌ها لطمه جانی وارد نمایند لذا نامبردگان همان روز با به جا گذاشتن وسایل زندگی خود با خانواده شهرکرد را ترک کردند و برابر اطلاع تاکنون اهالی به بعضی از این خانه‌ها وارد و مقداری از وسایل زندگی آن‌ها را به غارت برده‌اند و هنوز هم مردم نسبت به افراد ساواک حساسیت مخصوص دارند، زیرا شهر کوچک و کلیه کارمندان و منازل آن‌ها مورد شناسایی قرار گرفته است با توجه به اینکه قبل از ورود اهالی به داخل ساختمان اسلحه و مهمات به شهربانی تحویل و اتومبیل‌ها در پارک ژاندارمری مستقر و کلیه مدارک به اصفهان منتقل گردیده بود جز مقداری وسایل اداری مدارکی به دست مردم نیفتاده است...».

لازم به ذکر است یک روز قبل، یعنی ۲۶ دی‌ماه نیز مردم بروجن در میدان مجسمه جمع شدند و پیکره محمدرضاشاه را پایین آوردند. در کتاب «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک» گزارش فرمانداری نظامی اصفهان و حومه در این خصوص آمده است.

نویسنده اینطور گزارش داده است که «برابر گزارش ناحیه ژاندارمری اصفهان ساعت ۱۵:۳۰ روز ۲۶/۱۰/۵۷ حدود ۱۰ هزار نفر در میدان مجسمه بروجن جمع و چیکره کد ۶۶ را پایین آوردند سپس یک نفر از روحانیون به نام شاهرخی سخنرانی کرده و مردم متفرق می‌شوند.»

منبع: فارس

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار