معاون سلامت دامپزشکی یزد گفت: در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی مرغداران، مرغداری‌ها درگیر بیماری آنگارا با تلفات بالا می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - زارع گفت: آنگارا یک بیماری عفونی و مسری است که هیچ دارو و واکسنی برای کنترل آن وجود ندارد و تنها با رعایت اصول امنیت زیستی قابل کنترل و پیشگیری است.

او گفت: بیماری ویروسی آنگارا در سنین بین ۳ تا ۵ هفتگی در جوجه‌های گوشتی مشاهده می‌شود و در گله‌های تخمگذار و مادر نیز اتفاق می‌افتد و خود را با علائم ظاهری مانند ازدحام کردن، پر‌های ژولیده و شروع ناگهانی تلفات نشان می‌دهد که با بررسی تغییرات درونی شامل آب آوردگی پرده قلب، تغییر رنگ کبد مورد تایید گرفته است.

زارع گفت: رعایت مسائل بهداشتی در مدیریت مرغداری و گزارش سریع تلفات غیر عادی در جمعیت طیور به دامپزشکی محل از مهم‌ترین روش‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری است و باید مرغداران به این نکات توجه جدی داشته باشند.

او گفت: هیچ دارو و واکسنی برای کنترل بیماری آنگارا وجود ندارد و توصیه می‌شود مرغداران اصول امنیت زیستی مانند کاهش تراکم جوجه ریزی به خصوص در واحد‌ها و مناطق پرتراکم، قرنطینه کامل واحد و وارد و خارج نشدن افراد، خودرو، کود و سایر موارد در واحد‌های آلوده و مشکوک و مدفون کردن همه لاشه‌های تلف شده در عمق چهار متری و پوشاندن با آهک و خودداری از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط را رعایت کنند.

او گفت: مرغداران باید اصول امنیت زیستی دیگر مانند ضدعفونی مداوم محوطه اطراف مرغداری، کنترل تردد کارگران و متصدیان، ایجاد تهویه مناسب، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن‌ها همچنین تهیه دان از مراکز معتبر را جدی بگیرند و در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری و تلفات غیر عادی در جمعیت طیور خود نسبت به پیگیری موضوع از طریق دامپزشکی محل خود اقدام کنند که با این اقدام به موقع از پیشروی بیماری در استان جلوگیری شود.

زارع گفت: آنگارا یک بیماری با تلفات بالا و ایجاد خسارت اقتصادی فراوان به مرغداران است.

او گفت: از مرغداران درخواست می‌شود که هر گونه تلفات غیر عادی در واحد‌های پرورشی را جدی بگیرند و با گزارش دهی به موقع از اشاعه بیماری در منطقه جلوگیری کنند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار