رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه گفت:توسعه گلخانه‌ها در کشور قفل شده است که این سخت گیری‌ها در کرمانشاه بیشتر از سایر نقاط کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- یاوری رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت:  توسعه گلخانه‌ها در مدیریت بهتر منابع آب و خاک  اهمیت ویژه ای دارد ، طرح‌های گلخانه‌ای با اشتغال‌زایی بالایی همراه هستند، به نحوی که یک هکتار گلخانه به اندازه ۳۰۰ هکتار زمین آبی و هزار هکتار زمین دیم اشتغال زایی ایجاد می‌کند.

برمبنای قوانین جدید مجوز برای ایجاد گلخانه به اراضی درجه یک داده نمی‌شود، این موضوع علاوه بر اینکه تعداد زیادی از متقاضیان را از انجام کار‌های گلخانه‌ای منصرف کرده، دیگر متقاضیان احداث واحد‌های گلخانه‌ای را هم ناچار به اجرای پروژه‌های خود در دامنه کوه‌ها کرده که هزینه‌های زیادی از جمله هزینه ایجاد راه دسترسی را به آن‌ها تحمیل کرده است.

در اکثر موارد هم این راه‌های دسترسی از درون اراضی درجه یک عبور کرده و  مجموع سطوح اراضی که تبدیل به جاده دسترسی شده‌اند، از مجموع اراضی که در نهایت به گلخانه اختصاص پیدا خواهد کرد، بیشتر است.

علاوه بر این‌ها زمانی که متقاضیان احداث گلخانه‌ها ناچار به اجرای طرح‌های خود در دامنه کوه‌ها می‌شوند، به دلیل نبود امکانات زیرساختی مثل آب، برق و دیگر امکانات در این مناطق ناچار به هزینه‌های زیادی برای رساندن این زیرساخت‌ها به گلخانه شده که خود هزینه مضاعفی بر دوش متقاضیان می‌گذارد.

 ۸۰ درصد سطح توسعه گلخانه‌های استان در امسال در مقایسه با پارسال کاهش داشته این در حالیست که امسال متقاضیان بیشتری در استان برای توسعه گلخانه‌ها درخواست داده بودند.

به گفته یاوری اگر پارسال ۲۰۰ نفر متقاضی توسعه گلخانه‌ها در استان داشتیم، امسال این عدد به ۴۰۰ نفر رسیده، درحالیکه از ابتدای سال تاکنون تنها حدود ۴۰ مجوز جدید در استان صادر شده و مابقی درخواست‌ها به دلیل قوانین دست و پا گیر پیش روی توسعه گلخانه‌ها از سوی کارشناسان رد شده است.

عمده طرح‌های مرتبط با توسعه گلخانه‌ها در استان کرمانشاه به دلیل درجه یک بودن اراضی کشاورزی رد شده است. بخش زیادی هم به دلیل نبود آب و دیگر امکانات زیرساختی و نیز نبود تسهیلات رد شده و عملا به نتیجه نرسیده و نخواهند رسید.

استان کرمانشاه هم اکنون بیست و هفتمین استان کشور از حیث توسعه گلخانه‌ها است،در حوزه توسعه گلخانه‌ها ظرفیت‌های زیادی در استان داریم که باید شکوفا شوند.

یاوری می گوید اگر می‌خواهیم مشکل مهاجرت روستائیان به شهر‌ها را حل کرده و به سمت مهاجرت معکوس (بازگشت به روستا) برویم، باید از طرح‌های کشاورزی که اتفاقا اشتغالزایی بالایی هم دارند، حمایت جدی کنیم .

منبع ایسنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.