درج قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده می‌شود

برای ایجاد شفافیت در نظام توزیع، قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده بر روی کالا‌ها درج می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجندتهوری، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در راستای ایجاد شفافیت در نظام توزیع و ایجاد رقابت در بازار و همچنین تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع، درج قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده می‌شود.

او گفت: مرحله اول اجرای این طرح شامل انواع آب‌میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بوده که تولیدکنندگان مکلف به درج قیمت تولیدکننده شده اند.

تهوری گفت: در مرحله دوم اجرای این طرح، تولیدکنندگان لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی نیز ملزم به درج قیمت تولیدکننده هستند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت استان گفت: این طرح به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اجرا شده که تولید کنندگان در خصوص درج قیمت تولیدکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحد‌های تولیدی است با احتساب مالیات ارزش افزوده است، انجام می‌شود.

تهوری گفت: واحد‌های تولید کننده کالا‌های مذکور ملزم به درج قیمت تولید کننده هستند و حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری، عمده فروشی و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب قانونی) است.

به گفته او خرده فروشان باید در خصوص نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.