بعد از افزایش گازبها بر اساس پلکان‌های مصرفی در بخش‌های خانگی و صنایع، بیشترین ضربه به صنعت وارد می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - پنجشنبه ۹ دی امسال خبری مبنی بر افزایش گازبها بر اساس پلکان بندی‌های مشخص از قول مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی منتشر شد.

خبر حاکی از این بود که اگر در مصارف خانگی و صنعت میزان گاز مصرفی هر ماه مصرف کننده بین پلکان اول تا سوم باشد، گاز بهای مصرف کننده بر اساس قیمت‌های پارسال محاسبه می‌شود.

در صورتی که مصرف ماهانه مشترکی از پلکان سوم بالاتر رود، گاز بها به ازای هر پلکان افزایش پیدا می‌کند.

در این میان بیشترین ضربه به صنعت می‌خورد چرا که وقتی گاز بهای سنگینی روی دوش صنایع بیفتد، تولیدکننده به ناچار برای اینکه دخل و خرجش به هم بخورد، قیمت نهایی تولید را بالا می برد.

نرخ گاز صنایع بر اساس خوراک تحویلی به پتروشیمی است

برای پیگیری چون و چرای این مطلب با هاشمی مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

هاشمی گفت: نرخ گاز بها در صنایع تولیدی مانند صنعت پالایشگاهی، پتروشیمی، فولاد، واحد‌های تولید فلزات و واحد‌های فلزی برابر ۳۰ درصد و واحد‌های تولید سیمان، کاشی، آجر و سرامیک برابر ۱۰ درصد از نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی محاسبه می‌شود.

به گفته او، نرخ پتروشیمی در فروردین تا مهر ماه امسال دو هزار و ۱۰۸ تومان بوده است که اگر بخواهیم نرخ گاز بها در صنعت تولید آجر را محاسبه کنیم، ۲۱۰ تومان و ۸ ریال به ازای هر متر مکعب می‌شود.


بیشتر بخوانید


هاشمی معتقد است از آنجایی که خراسان جنوبی استانی کم برخوردار به شمار می‌رود باید تفاوتی در نحوه محاسبه گاز بهای آن نسبت به دیگر استان‌ها ایجاد شود.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: نامه ها، مکاتبات، درخواست‌های مردمی و ایراداتی که هم استانی‌ها از افزایش گازبها گرفته اند را به شرکت ملی گاز ایران اعلام کردیم و از آنجایی که این طرح در مجلس تصویب شده است، مکاتبات ما به نمایندگان مجلس اعلام شده است.

او گفت: امیدواریم بعد از بررسی این مکاتبات توسط مجلس، تغییری در نحوه محسابه گاز بها برای استانمان ایجاد شود.

افزایش ۴۰ درصدی گاز بهای خانگی از پلکان سوم به بعد

هاشمی مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: گاز بهای مشترکین خانگی که مصرف ماهیانه شان بین پلکان اول تا سوم باشد، بر اساس پارسال محاسبه می‌شود.

او گفت: سقف پلکان سوم بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر مکعب در هر ماه است.

به گفته هاشمی اگر مشترکی مصرف ماهیانه اش نسبت به مدت مشابه پارسال کمتر باشد، به ازای هر یک درصد کاهش مصرف تا سقف ۴۵ درصد، سه درصد تخفیف در گاز بهایش اعمال می‌شود.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: اگر مصرف ماهانه مشترکی از پلکان سوم بالاتر برود، گاز بهای او نیز ۴۰ درصد نسبت به پلکان قبلی بیشتر می‌شود.

او گفت: به طور مثال اگر فردی در اقلیم دو باشد، مصرفش تا ۴۵۰ متر مکعب در ماه با همان نرخ پارسال محاسبه می‌شود، اما اگر مصرف ماهانه اش از ۴۵۰ متر مکعب بالاتر رود شامل افزایش گازبها می‌شود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.