حضور در فضا گلبول‌ های قرمز را از بین می‌ برد

مطالعات جدید نشان می‌ دهد که حضور فضانوردان در فضا باعث کاهش گلبول‌ های قرمز و ایجاد کم خونی در آن‌ها می‌ شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - برای اولین بار در جهان یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سفر به فضا چگونه می‌تواند باعث کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون شود. مشکلی که به عنوان کم خونی فضایی شناخته می‌شود.

طبق گزارش phys.org و بر اساس مطالعه‌ای که در Nature Medicine منتشر شده تجزیه و تحلیل اطلاعات ۱۴ فضانورد نشان می‌دهد در فضای خارج زمین، ۵۴ درصد گلبول قرمز بیشتری نسبت به شرایط عادی در روی زمین از بین خواهد رفت.

گای ترودل، پزشک توانبخشی و نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: «کم خونی فضایی از زمان اولین مأموریت‌های فضایی و پس از بازگشت فضانوردان به زمین به طور مداوم گزارش شده، اما دلیل این اتفاق تاکنون مشخص نبود. مطالعه ما نشان می‌دهد که با رسیدن به فضا، گلبول‌های قرمز بیشتری در بدن فضانوردان از بین می‌رود و کاهش میزان گلبول‌های قرمز در تمام مدت ماموریت فضانورد ادامه دارد.»

آزمایش خون فضانوردان

پیش از این مطالعه تصور می‌شد که کم خونی فضایی، ناشی از یک سازگاری سریع با مایعاتی است که در ابتدای ورود فضانورد به فضا به قسمت بالایی بدن آن‌ها منتقل می‌شود. فضانوردان به این دلیل ۱۰ درصد مایع موجود در رگ‌های خونی خود را از دست می‌دهند، اما تاکنون تصور می‌شد که کنترل گلبول‌های قرمز پس از ۱۰ روز در فضا به حالت عادی باز می‌گردد.

با مطالعات جدید، تیم دکتر ترودل دریافتند که از بین رفتن گلبول‌های قرمز تنها ناشی از جابه‌جایی مایعات نیست و یک اثر اولیه حضور در فضا است. در سطح زمین، بدن ما در هر ثانیه ۲ میلیون گلبول قرمز را ایجاد و از بین می‌برد. محققان دریافتند که فضانوردان در طول شش ماه حضور خود در فضا ۵۴ درصد گلبول‌های قرمز خود یا به طور دقیق‌تر ۳ میلیون گلبول قرمز را در هر ثانیه از دست می‌دهند. این نتایج برای فضانوردان زن و مرد یکسان بود.

کم خونی فضانوردان

بازگشت شرایط خونی فضانوردان به حالت عادی پس از چند ماه

تیم دکتر ترودل به لطف تکنیک‌ها و روش‌هایی که برای اندازه گیری دقیق تخریب گلبول‌های قرمز ابداع کردند، این کشف را انجام دادند. سپس این روش‌ها برای جمع آوری نمونه در ایستگاه فضایی بین المللی اقتباس شدند. در آزمایشگاه دکتر ترودل در دانشگاه اتاوا، آن‌ها توانستند به طور دقیق مقادیر ناچیز مونوکسید کربن را در نمونه‌های تنفسی فضانوردان اندازه گیری کنند. هر بار که یک مولکول هِم، رنگدانه قرمز تیره موجود در گلبول‌های قرمز از بین می‌رود، یک مولکول مونوکسید کربن تولید می‌شود.

ترودل می‌گوید مشکل کم خونی و از بین گلبول‌های قرمز، زمانی که فضانوردان در فضا هستند و بدنشان در حالت بی وزنی قرار دارد مشکل ساز نخواهد بود، اما اثرات کم خونی در زمان فرود مجدد به زمین دوباره احساس می‌شود. البته محققان دریافتند که کم خونی ناشی از فضا و سطح گلبول‌های قرمز خون به تدریج سه تا چهار ماه پس از بازگشت به زمین به حالت عادی باز می‌گردد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.