چرا امکان ساخت ایستگاه فضایی روی ماه وجود ندارد؟

ساخت پایگاه فضایی در ماه کمک زیادی به اکتشافات آینده می‌ کند، اما این پروژه با مشکلات و مسائل متعددی روبه‌رو است.

باشگاه خبرنگاران جوان - به نقل از اسپیس، ساخت یک ایستگاه فضایی در ماه می‌تواند بسیار مفید باشد. این اقدام می‌تواند در سفر‌هایی که فراتر از منظومه شمسی و حتی کهکشان راه شیری انجام می‌شوند یک توقفگاه بین زمین و مقصد مورد نظر در فضا باشد. یکی از دلایلی که تاکنون یک ایستگاه فضایی روی ماه ساخته نشده این است که افراد زیادی به آنجا فرستاده نمی‌شوند. تاکنون شش فضانورد موفق شدند که پا روی کره ماه بگذارند که همگی آن‌ها در یک دوره سه ساله بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ طی مجموعه ماموریت‌های آپولو به این کره رفتند.

نوع موشکی که برای فرستادن فضانوردان به ماه در ماموریت آپولو استفاده شد، موشکی بسیار قدرتمند به نام Saturn V بود که دیگر تولید نمی‌شود. این بدان معناست که در حال حاضر، موشکی وجود ندارد که بتواند فضانوردان را به ماه برساند چه برسد به اینکه یک ایستگاه فضایی در آنجا ساخته شود.

پایگاه فضایی در ماه

البته ساخت موشک‌های قدرتمند آغاز شده است. شرکت فضایی اسپیس ایکس در حال ساخت موشک‌های جدیدتر و بزرگتر است که می‌تواند فضانوردان را به ماه برساند. ناسا همچنین در حال برنامه ریزی ماموریت‌های جدیدی برای فرستادن فضانوردان به ماه است.

با این حال، بین یک سفر کوتاه و ساخت ایستگاه فضایی در ماه که کار بسیار دشواری است، تفاوت زیادی وجود دارد. یکی از راه‌های انجام این برنامه این است که ایستگاه به صورت تکه تکه روی زمین ساخته شوند و سپس این قطعات را به ماه فرستاده و در آنجا سر هم کرد. درست شبیه اقدامی که برای ایستگاه فضایی بین المللی انجام شد. برای ساخت این ایستگاه قطعاتی به فضا برده شدند و سپس توسط فضانوردان در شاتل فضایی کنار هم قرار گرفتند.

با این حال، ایستگاه فضایی بین المللی تنها ۴۰۰ کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد، اما با کره ماه فاصله‌ای ۳۸۴ هزار کیلومتری داریم. هر سفر به ماه حدود سه روز طول می‌کشد و به مقادیر غیر قابل تصوری سوخت نیاز دارد که بر مشکلات آب و هوایی روی زمین می‌افزاید.

ساخت و ساز در ماه

ایده بهتری که برای ساخت ایستگاه فضایی در ماه مطرح شده این است تا حد امکان از موادی که در خود ماه یافت می‌شود، استفاده کرد و پایه ایستگاه را ساخت. روی زمین می‌توانید از شن یا ماسه، سیمان و آب بتن بسازید. هیچکدام از این موارد در ماه در دسترس نیستند، اما گرد و غبار و گوگرد در این کره وجود دارد. این موارد را می‌توان ذوب و با یکدیگر مخلوط کرد. هنگامی که این مخلوط سرد می‌شود، ماده جامدی تولید می‌کند که حتی از ترکیباتی که روی زمین استفاده می‌شود نیز قوی‌تر است.

تامین غذا و نیرو

همچنین باید به این موضوع فکر کرد که فضانوردانی که در ایستگاه فضایی می‌مانند چه نیاز‌هایی دارند. مهمترین موارد تامین غذا و برق برای تامین انرژی تجهیزات، تولید غذا و هوای قابل تنفس است.

دانشمندان روی چگونگی رشد غذا در فضا کار کرده اند. فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌ المللی، در حال انجام آزمایش‌هایی برای پرورش سبزیجات هستند. گزینه دیگر پرورش گیاهان با استفاده از روش «آب کشت» است، در این روش گیاهان به جای خاک در آب رشد می‌کنند. اما مسئله تولید انرژی در ماه پیچیده‌تر خواهد بود. بنابراین بهترین راه استفاده از انرژی خورشیدی است.

پایگاه فضایی

ماه هر ۲۸ روز یکبار می‌چرخد. این یعنی یک ایستگاه فضایی که در نقطه‌ای ثابت روی کره ماه قرار دارد، به مدت ۱۴ روز در نور و سپس به مدت ۱۴ روز در تاریکی فرو خواهد رفت. در شرایطی که نور در ماه وجود نداشته باشد، تامین انرژی تجهیزات خورشیدی برای افزایش توانایی ذخیره سازی انرژی امکان پذیر نخواهد بود.

پایگاهی که به دور ماه می چرخد

یکی از راه‌های حل این مشکل، ساخت ایستگاه فضایی در قطب شمال یا جنوب ماه و بالا بردن صفحات خورشیدی از سطح است. این صفحات از آنجایی که توانایی چرخش دارند می‌توانند نور خورشید را دریافت کنند و به هیچ وجه جلوی آن‌ها گرفته نمی‌شود.

پایگاه فضایی

از طرف دیگر، ممکن است اصلا نیازی به یک پایگاه در سطح ماه نداشته باشیم. در عوض، ناسا در حال برنامه ریزی برای ساخت ماهواره‌ای برای گردش به دور ماه است. موشک‌هایی که بخواهند از سطح ماه پرتاب شوند، سوخت بیشتری برای فرار از گرانش ماه مصرف می‌کنند؛ اما پرتاب از یک ماهواره که به دور ماه می‌چرخد چندان دشوار نیست. در واقع می‌توان گفت این روش حتی از ساخت یک پایگاه در ماه هم بهتر خواهد بود و می‌تواند دروازه‌ای برای گسترش ماموریت‌ها به سمت منظومه شمسی باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
چطور ممکنه اون زمان یعنی ۶۰ سال پیش توان فرستادن انسان به ماه بوده اما الان نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۷ دی ۱۴۰۰
امریکا ان زمان سعی دربزرگ جلوه دادن خودش بوده پیشرفت علم مثل امروزی نبوده اگرهم بوده ریختن بمب هسته ای روسر مردم بی دفاع ژاپن بوده سعی بر این بوده بااین ژست خودش قدرتمند ازشوروی نشان بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
بنظرم ممکنه میدونید چرا اومبا موشک زد به ماه چون فضایی های اونجا فضا نورداشون خوردن تو گوگل سرج بزنید خوردن انسان توسط فضایی ها واقعی میاره
Iran (Islamic Republic of)
sajjad
۰۴:۳۴ ۱۵ دی ۱۴۰۰
یاجوج و ماجوج رو نگفتید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۱۳ ۱۵ دی ۱۴۰۰
امریکا برای جنگ سرد باشوروی فیلم زیباییی یه نام سفر به ماه ساخت ولی بی ووجود ها اگه رفتن چطور رو ماه فرود اومدن و چطوری چه شاتلی بوده رفته برگشته پس چرا الان نمیتونن بسازن کسی جوابشو داره لطفا بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
بعضیها میگن زمین مسطح هست و دارن به مادروغ میگن که زمین کروی است .چه فرقی به حال ما داره که مسطح باشه یا کروی. بعد مگه ما ایرانیها جامون بین دانشمندان هست ما به فکر مرغ و تخم مرغ چیزهای دیگه هستیم به سلامتی مسولین بیسواد که دروغ پشت سردروغ تحویلمان میدن هستیم به ما میگن ما در تولید دارو .علم کانتم و..اول در کهکشان راه شیری هستیم
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۲۱:۲۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اینا که ماه این بغل نمی توانند بروند چطوری مریخ میخوان برن
Iran (Islamic Republic of)
محمد کریمی
۱۳:۲۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
ممنون از این سایتتون .
و مطمئنا بشریت دوباره به ماه خواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
مریخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
پس رفتن به مریخ اونم واسه زندگی یا هرسیاره ای دورترازماه منتفی هست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد کریمی
۱۳:۲۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
خیر فقط دشوار هست و گرنه شدنی است
Iran (Islamic Republic of)
امید کاظمی شاد
۲۰:۱۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
خیر ، در مریخ آب وجود داره و به علت جاذبه بالاتری که نسبت به ماه داره و به علت شباهت زیاد مواد تشکیل دهنده خاک سطح مریخ و وجود مثادیر فراوان گاز co2 پرورش گیاهان در سطح مریخ امکان پذیره و با اینکه اکسیژن در جو مریخ بسیار کمه اما امکان تهیه هوای قابل تنفس با دستگاههای خاصی وجود داره و ضمنا مواد لازم برای تهیه مصالح ساختمانی شبیهه بتن در خاک وسنگ مریخ هست و .... بهرحال ساختن پایگاه دائمی در مریخ با چالشهایی همراهه که قابل حل هستند برعکس ماه که نه آب داره و نه جو و نه جاذبه کافی و نه خاک مناسب
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
متاسفانه داستان تخیلی سفر انسان به ماه را خیلیا مثل شما باور کردن در این مورد شبهات زیادی وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
دقیقن فیلم سینمایی بسیار ناشیانه ساختن
Iran (Islamic Republic of)
Hamid. Spain
۱۲:۳۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
سلام. یعنی شما قبول دارید تا حالا انسان به ماه سفر نکرده؟!!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۵۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
منم به همین اعتقاد دارم مشغولمون کردن با این تخیلاتشون اصلا کسی نمیتونه به ماه سفر کنه وقتی زمین تخته ولی خودشون ما دوربینای مخصوص کروی نشون میدن یعنی ما عادت کردیم دروغ رو باور کنیم سفر به ماه که چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
مجاهد
۲۰:۳۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
انسان هرگز به کره ماه پا نگذاشته سفر انسان با آپولو به ماه بزرگترین و شرم آور ترین دروغ امریکا و متحدانش بود
آخرین اخبار