موضوع حذف ارز دولتی در حالی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که برخی سودجویان، قیمت نهاده‌های دامی را دو برابر کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند -  روحی نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها می‌گوید: به دنبال انتشار خبر حذف یارانه دولتی از خوراک دام، عده‌ای از متولیان و سود جویان، نهاده‌های موجود در انبار‌ها را با دو برابر قیمت به دامداران تحویل می‌دهند.

۸ دی امسال بود که وزارت جهاد کشاورزی، از احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های خوراک دامی تا یک ماه دیگر خبر داد و اعلام کرد: به جز گندم و دارو درباره هر کالای اساسی دیگر احتمال دارد تا یک ماه آینده حذف ارز ترجیحی اتفاق بیفتد.

در پی انتشار این خبر، بیشتر کارشناسان اقتصادی با توجه به سهم بالای نهاده‌های خوراک دام، افزایش پنج برابری قیمت کالا‌های اساسی را محتمل دانستند.

به گفته نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها، این روز‌ها با زمزمه آزاد شدن قیمت نهاده ها، شاهد افزایش قیمت هر کیلوگرم کنسانتره تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در استان هستیم و از ابتدای امسال هم حتی یک کیلو جو یارانه‌ای توزیع نشده است.


بیشتر بخوانید


موضوعی که به اعتقاد روحی، دامداران را به علت کمبود نهاده، گرانی علوفه، به صرفه نبودن تولید و قیمت پایین گوشت و شیر، مجبور به کشتار دام‌های مولد کرده است و بسیاری از دامداری‌ها نیز ورشکست شده اند.

کارشناسان صنعت دامداری نیز در واکنش به حذف ارز ترجیحی می‌گویند: دولت به جای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از این صنعت، باید بر بازار نهاده‌های دامی وارداتی به شدت نظارت کند تا دست دلالان از این بازار کوتاه شود و نهاده‌ها به میزان کافی به دست تولید کنندگان واقعی برسد.

آن‌ها همچنین معتقدند اعطای دام کارت و پرداخت وام ۳۰۰ هزار تومانی به ازای هر رأس دام سبک با کارمزد ۱۱ درصد و بازپرداخت یک ساله، دردی از دامداران دوا نمی‌کند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۰:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
مگر دامداران کل دام هایشان راباید با حذف ارز به گشتارگاه ببرن ؟مکر کجا کار هستید اکر حساب وکتاب را متوجه می شوید یک کیلو خوراگ ده هزار تومان وشیر به ۶۵۰۰ تومان اون هم بدون خشکبار وکارگر وبقیه هزینه ها چه سودی برای دامدار دارد ودامدار وام شما را می خواهد چه کند که صحبت دامدار کارت می زنید
آخرین اخبار