آلزایمر یک بیماری پیشرونده است و فعلاً قابل پیشگیری و درمان قطعی نمی‌باشد.

دکتر آشتیانی، متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، اراک با اشاره به اینکه آلزایمر جزو بیماری‌های گروه دنماس (زوال عقل) محسوب میشود که شایع‌ترین بیماری‌های این گروه در کل جوامع است توضیحاتی پیرامون این بیماری به شرح زیر بیان کرد.

آلزایمر بیشتر افراد سنین بالای ۶۰ و ۶۵ سال را درگیر می‌کند و همان‌طور که می‌دانیم یک بیماری پیشرونده است و فعلاً قابل پیشگیری و درمان قطعی نمی‌باشد، اما قابل کنترل است.

در این بیماری مسلما اولین علامت کاهش حافظه کوتاه مدت بیماران همراه با یکسری اختلالات در زبان، گفتار، تفکر فرد همچنین اختلالات رفتاری، حرکتی و شناختی بیمار است.

در کار بالینی و پزشکی گاهی وقت‌ها بیمارانی حتی در سنین پایین بررسی شده اند که اکثراً خود اختلال حافظه هم نیستند بلکه دچار اختلال حافظه در تمرکز و توجه می‌باشند، که علت این مورد نیز بیشتر اضطراب، استرس و اختلالاتی مثل افسردگی است؛ بنابراین فرد با سن بالا هم با اختلال حافظه بلافاصله آلزایمر تلقی نمی‌شود بلکه باید بررسی کنیم که آیا فشار عصبی خاصی به او وارد شده است یا خیر و آیا علائم افسردگی و استرس را شامل می‌شود یا خیر، که این علائم می‌تواند دمانس را تقلید کند که اصطلاحاً به آن دمانس کاذب گفته می‌شود.

بیماری آلزایمر بیماری حادی نیست بعضی وقت‌ها ممکن است یک بیماری ویروسی را فرد پیدا کند که موقت باشد که باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود، اما برگشت‌پذیر است.

در حالی که آلزایمر یک پروسه مزمن و برگشت ناپذیر است در بعضی از موارد که به عنوان اختلال حافظه و یا هوشیاری تلقی می‌کنیم موقتی است که در اثر بیماری‌های داخلی و ... به وجود آمده است.

در ابتدا اختلال در حافظه کوتاه مدت است و یک نکته بسیار مهم دیگری که باید از ابتدا داشته باشیم وجود دو علامت شامل مشکلات بیمار است که باعث اختلال در عملکرد فرد می‌شود یعنی عملکرد فرد را مختل کند و دیگری این است که همراه با اختلال حافظه نزدیک یک اختلال مغزی دیگر را نیز داشته باشد.

در حقیقت جهت‌یابی‌های مسیر‌ها و اختلالات زبانی در گفتار و اختلالات رفتاری شخصیتی و مهارت‌هایی که فرد قبلاً داشته است و همچنین در حوزه‌های شناختی مثل اختلال نوشتن و خواندن و صحبت کردن و ... می‌باشد.

دکتر آشتیانی، متخصص مغز و اعصاب در پایان گفت: اختلالات بیماران آلزایمری در قضاوت‌ها و تفکرات انتزاعی و همچنین تصمیم گیری‌ها و محاسبات مالی است که مشکلاتی را پیدا میکند و یعنی فقط اختلالات حافظه نیست و علاوه بر این دچار اختلالات گوناگون نیز می‌شوند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.