مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: درآمد گمرکات این استان در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه قبل، ۳۳ درصد افزایش یافته است.

روح الله غلامی گفت: گمرکات استان مرکزی در این مدت، ۱۱ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال درآمد کسب کرده است.

وی بیان کرد: یک میلیون و ۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳۲ میلیون دلار در ۶ ماه نخست امسال توسط گمرکات استان مرکزی به ۸۲ کشور جهان صادر شده که به لحاظ وزنی با ۱۹ درصد و از نظر ارزش با ۳۳ درصد رشد همراه بود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی ادامه داد: ۱۰ کشور افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه، امارات، روسیه، ارمنستان، ازبکستان، هند و ترکمنستان مقصد اصلی صادرات از استان هستند و ۹۰ درصد صادرات به این کشورها انجام شده اما تلاش است تا گسترده صادرات به کشورهای مختلف بیشتر شود.

غلامی اظهار کرد: عمده کالاهای صادر شده از استان مرکزی نیز مربوط به انواع هیدروکربن‌ها، گاز مایع، سوخت جت، ایرانول پلی‌اتیلین، شمش آلومینیوم، عایق‌های رطوبتی، محصولات پلاستیکی، محصولات لبنی و ظروف شیشه‌ای بود.

وی گفت: استان مرکزی با وجود اینکه یک استان مرزی نیست اما رتبه نهم صادرات استان‌های کشور را در ۶ ماه نخست سال جاری کسب کرده و این در حالی است که رتبه مجموع سال گذشته، ۱۱ بود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: در بخش واردات نیز، ۱۹۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۱ میلیون دلار در ۶ ماه نخست امسال به این استان وارد شده که از لحاظ ارزش
۹ درصد و از لحاظ وزنی ۲۳ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه قبل، نشان می‌دهد.

غلامی گفت: واردات استان مرکزی در این مدت، از ۴۶ کشور انجام شده که ورق فولادی، مواد اولیه پوشک، اسانس‌های خوراکی، خمیر کاغذ، انواع طعم دهنده‌ها، پاکت آبمیوه، بادام زمینی و برخی مواد اولیه خط تولید، بیشترین کالاهای وارداتی را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: ۱۰ کشور عمده وارد کننده کالا به استان مرکزی، امارات، چین، ترکیه، ایتالیا، قطر ، آلمان، هنگ کنگ، عراق، هند و سوئیس بود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: ۲۲۰ هزار تن کالا نیز در ۶ ماه نخست امسال به صورت ترانزیتی جابه‌جا شده که این بخش هم با افزایش ۲۰ درصدی همراه بود.

غلامی عنوان کرد: در بحث قاچاق کالا به عنوان یکی از موضوعات مهم، ۱۱ پرونده توسط گمرکات استان مرکزی کشف و به مراجع قضایی ارسال شده و ۳۴۵ پرونده از سایر نهادهای کاشف برای تطبیق و ارزش‌گذاری ارجاع شده است.

وی اظهار کرد: ارزش پرونده‌های قاچاق کشف شده توسط گمرکات استان مرکزی، حدود ۳۷۴ میلیارد ریال بود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی ادامه داد: تعاملات خوبی با راه‌آهن اراک صورت گرفته تا مراودات ریلی افزایش یابد و تراتزیت هم در بخش صادرات و هم در بخش واردات گسترش یابد.

غلامی بیان کرد: گمرکات استان مرکزی تعامل و همکاری خوبی با دستگاه‌های مختلف اجرایی و واحدهای تولدی دارد.

وی با بیان اینکه، دستگاه‌های قضا، نظارتی، بازرسی و سایر نهادها در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری، تاکید ویژه بر کمک به تولید دارند، گفت: در بحث ترخیص کالا در گمرک خدمات خوبی ارایه می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی اضافه کرد: بحث ۹۰ درصد برای واحدهایی که مشکل ارز آنها حل نشده یک حمایت ویژه است که می‌توانند ۹۰ درصد کالای خود را دریافت و ۱۰ درصد به صورت ضمانت در گمرک باقی می‌ماند.

غلامی اظهار کرد: پذیرش ضمانت نامه‌ها از دیگر خدمات است که با تنوع خاصی برای واحدهای سطح مجاز یک،۲، سه و برگزیده انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: تسهیلات ماده ۵۷ آیین نامه اجرایی قانون بلوکه، از دیگر خدمات است که ارزیابی و کارهای گمرکی در محل انجام می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: ترخیص نسیه، بخش دیگری از خدمات است که در راستای حمایت از تولید انجام می‌شود و تولیدکنندگان و وارد کنندگانی که در نقدینگی مشکلاتی دارند و نمی‌توانند کالاهای خود را ترخیص و یا کارهای ارزی خود را حل کنند، ۵۰ درصد کالا در اختیار آنها قرار می‌گیرد و پس از رفع مشکلات، مابقی به آنها تحویل می‌شود.

غلامی بیان کرد: ماده ۵۱ نیز برای افرادی است که نمی‌توانند کالایی را ورود قطعی کنند، می‌توانند از این ظرفیت استفاده و مواد اولیه تولید را به صورت موقت وارد کنند.

وی اظهار کرد: گمرک یک نهاد حاکمیتی است که در خط مقدم جنگ اقتصادی ‌قرار دارد و به نوعی مرزبان اقتصادی است و همه تلاش خود را برای کمک به تولید کشور به کار گرفته است.

غلامی گفت: ۲۱ انبار اختصاصی گمرکات در استان مرکزی وجود دارد.

برچسب ها: گمرکات ، صادرات کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.