رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: هنرمندان صنایع دستی شهرستان ۲ نشان اصالت ملی به دست آوردند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-ابراهیم جلیلی‌گفت:هنرمندان این شهرستان موفق شدند ۲ نشان ملی برای «نقش قالی جوزان»  با رنگ گیاهی و «تراش سنگ» دریافت کردند.

او گفت:جلسه داوری مهر اصالت ملی این هفته با حضور کارشناسان صنایع دستی و با شرکت استان‌های غرب کشور در کرمانشاه برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت:در این مراسم نقش قالی جوزان با رنگ گیاهی توسط هنرمند ملایری«اسماعیل حسینی‌نسب» و تراش سنگ با طرح کریم خان توسط «حسین عسگری» موفق به دریافت مهر اصالت ملی صنایع دستی شدند.

نقشه فرش جوزان ملایر به همراه نقشه نهاوند و نقشه مهربان دارای نشان جغرافیایی هستند و نقشه فرش جوزان ملایر در میراث ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده است.

جلیلی گفت: فرش نقش جوزان به دلیل استفاده از مواد اولیه درجه یک، کار سنتی و ظرافت بافت و اصالت طرح توانست نشان ملی صنایع دستی را دریافت کند.

او گفت: در قسمت تراش سنگ، انگشتر ساخته شده هنرمند که در نگین آن از سردیس کریم‌خان استفاده شده، نشان ملی دریافت کرد.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر این سردیس از جنس سنگ کوارتز است که از معادن شهرستان ملایر استخراج شده و دارای رکاب نقره با طرح انگور است.

جلیلی گفت: این اثر به دلیل ظرافت و استفاده از نماد‌های بومی و همچنین کیفیت بالای ساخت موفق به کسب نشان ملی صنایع دستی شد.

تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.