مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان گفت: بنای اقبالیان همدان به عنوان یک بنای واحد ارزش در شورای ثبت مطرح شده، اما هنوز ابلاغ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-علی مالمیر در جمع خبرنگاران گفت: بالغ بر ۲۰۰ پرونده بنای تاریخی استان همدان در دو سال گذشته بررسی و مطالعه شد که در این زمینه، براساس معیار‌های ثبتی موجود، بنا‌هایی که بیشتر در معرض تخریب در اولویت ثبت قرار دادیم، اما در این میان، ثبت بنا‌های معاصر نیز مطرح است که خانه اقبالیان نیز یکی از این موارد است.

خانه اقبالیان یکی از بنا‌های تاریخی همدان در خیابان جهان‌نما است که پرونده آن برای ثبت ملی در حال تهیه است و اخطار عدم تخریب هم به مالک داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: بعد از مطرح شدن موضوع خانه اقبالیان، در دستور کار میراث قرار گرفت به همین منظور اخطار عدم تخریب به مالک داده شده است و نباید دست به چنین کاری بزند. امیدواریم قبل از تخریب بنا و تبدیل آن به تلی از خاک جلوی تخریب گرفته شود.

خانه اقبالیان (حوائجی) یکی از با ارزش‌ترین خانه‌های دوره مدرن در شهر همدان است. این خانه از سوی معمار شهیر همدانی زنده‌یاد مهندس «محمود نیامی» طراحی شده و می‌توان گفت، دقیقاً همگام با جریان روز حاکم بر معماری جهان طراحی شده است، این خانه را می‌توان برگرفته از سبک دستیل دانست که در سال ۱۹۱۷ از سوی تئووان دوسبرگ متأثر از آثار پیت موندریان و نقاشان دیگر به وجود آمده است.

مالمیر در ادامه گفت: پرونده ثبت ملی این خانه تاریخی در حال انجام است تا برای بررسی به شورای ثبت وزارتخانه ارسال شود.

چند ماه پیش هم «خانه شیری» یکی از بناهای قدیمی شهر همدان که قدمت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد از سوی مالک تخریب شد.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.