فرماندار ویژه مهاباد گفت: هزار و ۲۰۴ قلم اشیای تاریخی و فرهنگی برای نمایش عموم در موزه مهاباد نگهداری می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد- عارف خدرلو گفت: هزار و ۲۰۴ قلم انواع اشیای فرهنگی، تاریخی و مطالعاتی در موزه مردم شناسی این شهرستان برای بازدید عموم نگهداری می‌شود.

وی گفت: ۸۰ درصد از وسایل و اشیای به نمایش درآمده در این موزه توسط مردم فهیم و فرهنگ دوست شهرستان مهاباد به موزه اهدا شده که شامل اشیای بسیار نفیس و زیبا می‌باشند.

خدرلو گفت: موزه مردم شناسی با هدف حفظ هویت قومی و آشنایی با آداب و رسوم، نوع پوشاک بومی و ابزار آلاتی که در گذشته در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گرفته بنا شده است.

وی گفت: این بنا به لحاظ موقعیت مکانی بین بازار و مسجد جامع شهر واقع شده و همین مسائل حکایت از اهمیت حمام در بافت شهر داشته است.

خدرلو گفت: قدمت این اثر تاریخی به اواخر دوره صفویه و اوایل قاجاریه بر می‌گردد. در گذشته ارتباط حمام با بافت پیرامون از طریق معبری که در کنار کاروانسرای سیمون قرار داشت، میسر می‌شد که بعد‌ها یک ورودی بر روی خیابان سید نظام درست کردند.

فرماندار ویژه مهاباد گفت: نوع پوشش حمام میرزا رسول طاق گنبدی است و سوخت آن از مواد آلی تامین و آب آن نیز از طریق قنات تامین می‌شد. این حمام در سال ۱۳۸۸ به عنوان موزه مردم شناسی مهاباد افتتاح شده است.

موزه مردم شناسی مهاباد در یک طبقه به مساحت ۵۴۲ متر مربع بصورت زیر زمین است که تمامی زیر بنای آن شامل فضا‌هایی از قبیل دو سالن نمایش و یک غرفه صنایع دستی می‌باشد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.