غار آبی تاریخی سهولان شهرستان مهاباد برای بهره برداری به جوامع محلی واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در بازدید از غار سهولان شهرستان مهاباد گفت: برای بهره برداری پایدار از غار‌ها و در راستای حفاظت از این آثار گرانبها نیاز به تهیه و تدوین ضوابط جدیدی به ویژه در حوزه گردشگری است.

محمد مدادی، با بیان اهمیت اکوسیستم و لزوم مراقبت و نگهداری از غار‌ها افزود: بهترین نوع بهره برداری از محیط زیست و عرصه‌های طبیعی به ویژه غار‌های گردشگری مسئولانه است که باید در کشور و بین مردم ترویج داده شود.

مدادی اضافه کرد: غار‌ها از اهمیت بالایی نزد سازمان‌های بین المللی و مسئولان کشور‌ها برخوردار هستند و در دنیا توجه ویژه‌ای به آن‌ها می‌شود به طوریکه اتحادیه بین‌المللی غار‌ها سال ۲۰۲۱ را سال بین المللی غار و کارست نامگذاری کرده است تا اهمیت غار‌ها را بیش از پیش یادآوری کند.

وی افزود: امیدواریم در کشور ما نیز با همکاری دستگاه‌های متولی، سمن‌ها و فعالان بخش غار توجه بیشتری به حفاظت و بهره برداری پایدار از این منابع طبیعی شده و با تدوین ضوابطی در این زمینه بتوان از این سرمایه‌های زیستی ارزشمند به درستی استفاده کرد.

مدادی، با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ غار در کشور وجود دارد که پذیرای گردشگران هستند، گفت: این غار‌ها که مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرندمتأسفانه در سال‌های گذشته بدون رعایت ضوابط تعیین شده فعالیت می‌کنند و بیشترین آسیب را به محیط غار‌ها وارد می‌سازند که باید ساماندهی شوند.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.