وزارت کشور قزاقستان از بازداشت بیش از ۳ هزار نفر در جریان ناآرامی‌های قزاقستان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان – وزارت کشور قزاقستان از بازداشت بیش از سه هزار نفر در پی ناآرامی‌های کشورش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت کشور قزاقستان اعلام کرد در جریان ناآرامی‌های این کشور، بیش از سه هزار نفر بازداشت شدند و ۲۶ فرد مسلح نیز در درگیری با نیرو‌های امنیتی کشته شدند. این در حالی است که خبرگزاری رویترز نیز به نقل از وزارت کشور قزاقستان از کشته شدن ۱۹ تن از نیرو‌های پلیس و گارد ملی و زخمی شدن ۷۴۸ نفر دیگر خبر داد.

وزارت کشور قزاقستان همچنین اعلام کرد ۱۸ فرد مسلح نیز در جریان این حوادث زخمی شدند.

از سوی دیگر، «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان با برگزاری نشستی ضد تروریستی گفت: نظم قانون اساسی تقریبا به بیشتر مناطق بازگشته است و مقامات محلی در حال کنترل اوضاع هستند.

او در ادامه افزود: کشور نیازمند ادامه به عملیات ضد تروریستی تا زمان نابودی افراد مسلح شده است.

قرار است قاسم جومارت توکایف سخنانی را امروز (جمعه) در خصوص ناآرامی‌های جاری کشور ایراد کند.

گفتنی است روز گذشته و در پی در پی درخواست «قاسم جومارت توکایف»، رئیس جمهور قزاقستان، صبح روزگذشته تعدادی از نیرو‌های روسی وارد خاک قزاقستان شدند.

این در حالی است که روز گذشته و در پی افزایش ناآرامی‌ها در قزاقستان، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با اعلام اینکه تحولات قزاقستان را از نزدیک دنبال می‌کند، خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اعتراضات از طریق گفتگوی فراگیر بین همه طرف‌ها با احترام به حقوق شهروندان شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود از همه طرف‌ها خواست تا خویشتن داری کرده و از اقداماتی که منجر به تشدید خشونت می‌شود، خودداری کنند. این اتحادیه همچنین ضمن به رسمیت شناختن حق تظاهرات مسالمت آمیز، از مقامات قزاقستان خواست که به حق اساسی اعتراض مسالمت آمیز و تناسب در استفاده از زور هنگام دفاع از منافع امنیتی مشروع خود احترام بگذارند و به تعهدات بین المللی پایبند باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار