سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان گفت: طرح پایش شیرخام در واحد‌های تولیدی، مراکز جمع آوری شیر و کارخانه‌های لبنی در سطح شهرستان آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - طاهره عظیم پور، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان گفت: هدف از اجرای طرح پایش شیرخام در واحد‌های تولیدی، مراکز جمع آوری شیر و کارخانه‌های لبنی شناسایی نقاط بحرانی ناشی از مصرف شیر خام و فراورده‌های حاصل از آن است.

او گفت: با ارتقای سلامت شیر خام و ارائه آموزش‌های لازم برای ارتقای دانش و آگاهی واحد‌های مورد پایش و هم چنین ارائه راهکار‌های اصولی و فنی مخاطرات شیرخام کاهش می‌یابد.

عظیم پور گفت: در گام نخست طرح پایش شیر خام شهرستان بیش از ۳۲ نمونه اخذ می‌شود که از تعداد ۲۰ نمونه از واحد‌های گاوداری ها، ۱۰ نمونه از واحد‌ها و مراکز جمع آوری شیری و ۲ نمونه از کارخانه‌های لبنی سطح شهرستان است.

او گفت: با توجه به اینکه شیرخام سرشار از مواد مغذی مورد نیاز روزانه جامعه است حفظ سلامت بهداشتی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به این منظور همه شرایط و ضوابط بهداشتی درطول زنجیره غذایی از تولید تا مصرف باید رعایت شود تا فرآورده سالم و با کیفیت بهداشت به دست مصرف کننده برسد.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه این برنامه به صورت ماهانه در کل طول سال انجام می‌شود، گفت: شاخص‌های بهداشتی از جمله میزان بار میکروبی، تقلب‌ها شامل افزودنی‌های غیرمجاز از جمله: جوش شیرین، نشاسته، هیپوکلریت، فرمالئین و آب و همچنین آفلاتوکسین M ۱ و توتال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

عظیم پور گفت: واحد‌های هدف در این طرح دامداری‌های صنعتی و سنتی، مراکز جمع آوری شیر فعال و کارخانجات لبنی شهرستان هستند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان از همه شهروندان خواست شیر و سایر فرآورده‌های لبنی پاستوریزه را از مراکز فروش مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.