یک تیم بین المللی با به کارگیری مفهوم «عدسی گرانشی» دریافت که جهان دو میلیارد سال جوان‌تر از یافته‌های گذشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان - مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Science نشان می‌دهد که جهان ممکن است دو میلیارد سال جوان‌تر از آنچه دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند باشد. برای این مطالعه یک تیم بین المللی از مفهومی به نام «عدسی گرانشی» استفاده کرده و دریافتند که واحد اندازه گیری «ثابت هابل» که برای توصیف انبساط جهان و تخمین سن آن استفاده می شود بسیار بالاتر از محاسبات قبلی است.

اندازه گیری «ثابت هابل» از طریق عدسی گرانشی

به نقل از spacenews «ثابت هابل» یا Hubble Constant واحدی است که توصیف می‌کند جهان به سرعت در فواصل مختلف از یک نقطه خاص از فضا گسترش می‌یابد. این واحد اندازه گیری که بر اساس قانون هابل شکل گرفته است سنگ بنای اصلی درک ما از تکامل جهان است. ثابت هابل نشان می‌دهد که جهان جوانتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد است، زیرا به سرعت در حال انبساط است. سن پذیرفته شده در حال حاضر جهان حدود ۱۳.۷ میلیارد سال است که در واقع واحد اندازه گیری ثابت هابل آن را ۷۰ کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسک (km/s/mps) نشان می دهد.

کهکشان

در سال ۲۰۱۳، دانشمندان اروپایی تشعشعات باقی مانده از بیگ بنگ را رصد کرده و نرخ انبساط را ۶۷ کیلومتر بر ثانیه در مگاپیکسل اعلام کردند. در همین حال یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ توسط آدام ریس اخترفیزیکدان برنده جایزه نوبل از دانشگاه جان هاپکینز، ستارگان قیفاووس را رصد کرد و به سرعت ۷۴ کیلومتر بر ثانیه رسید.

روش استاندارد تخمین ثابت هابل با اندازه گیری حرکت ستارگان است. با این حال، دانشمندان هنوز در مورد بهترین راه برای انجام این کار به توافق نرسیده اند. محققان دو سیستم عدسی را مطالعه کرده و به ثابت هابل ۸۲.۴ کیلومتر بر ثانیه بر ثانیه رسیدند. این سن جهان را در حدود ۱۱.۴ میلیارد سال نشان می‌دهد. گفتنی است که عدسی گرانشی روشی جالب و منحصر به فرد برای محاسبه نرخ انبساط جهان است.

تصویری زیبا از کهکشان

کاربرد‌های عدسی گرانشی

عدسی گرانشی توانایی رصدخانه‌هایی مانند تلسکوپ فضایی هابل را افزایش می‌دهد؛ به طوری که تا پیش از این قادر به دیدن اجرام دور دست در کیهان نبودند. علاوه بر تخمین سن جهان، می‌توان از آن برای اندازه‌گیری مقدار ماده تاریک، (ماده مرموز و نامرئی که مستقیماً قابل مطالعه نیست)، استفاده کرد. ماده تاریک سهم زیادی در جرم کل کهکشان دارد، بنابراین با مطالعه اینکه چگونه یک کهکشان، نور را با وجود ستارگان دچار شکستگی می‌کند، دانشمندان می‌توانند توزیع ماده تاریک در آن کهکشان را استنباط کنند. همچنین مطالعه ماده تاریک به نوبه خود می‌تواند بینشی در مورد چگونگی تکامل جهان ارائه دهد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.