سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای در استان دچار پرمصرفی نبوده و همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک ‌و آب بوده است.

 باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند- نوفرستی گفت: مؤسسه تحقیقات خاک و آب ابتدای هر سال نیاز کشور به انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام و وزارتخانه نیز کود‌های موردنیاز و مقادیر آن‌ها را در همین چارچوب به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان‌ها ابلاغ می‌کند.

وی گفت: میزان نیاز خراسان جنوبی به کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه وفق ابلاغ مؤسسه تحقیقات خاک وآب کشور به‌طور متوسط ۲۳ هزار تن در سال است که در یک دهه اخیر مصرف کود‌های مذکور سالیانه هیچ‌گاه به ۲۳ هزار تن نرسیده است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با وجود مصرف پایین کود‌های فسفاته و پتاسه در استان طی سال‌های گذشته، با پنج برابر شدن قیمت این کود‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۹ به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، میزان مصرف این ۲ نوع کود مجدد کاهش یافت و با مقادیر توصیه شده توسط مراکز تحقیقاتی فاصله بیشتری پیدا کرد.

وی گفت: با توجه به نقش و تاثیر بی‌بدیل کود‌های مذکور در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت جامعه، اکنون کم‌مصرفی در کود‌های فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است.

نوفرستی درباره کود اوره گفت: میزان ازت توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب سالیانه بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تن است در حالی که به‌طور متوسط مصرف کود اوره در یک دهه اخیر همواره کمتر از ۱۶ هزار تن در سال بوده است لذا در کود اوره نیز ما دچار پرمصرفی نیستیم.

وی درخصوص کیفیت کود‌های شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: فرایند تامین، توزیع و مصرف کود‌های تدارک شده توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این کود‌های شیمیایی تدارک شده از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار هستند و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد به‌طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج خواهد شد.

وی گفت: نتایج مثبت حاصل از آزمایش‌های مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبار‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، مؤید کیفیت بالای کود‌های تدارک شده توسط دولت است.

نوفرستی ضمن اطمینان‌بخشی به مردم، از کشاورزان درخواست کرد کود‌های مورد نیاز خود را فقط از شبکه رسمی فروش به‌ویژه شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه کنند و در مصرف آن‌ها نیز دستورالعمل‌های فنی ابلاغی را مورد توجه جدی قرار دهند.

انتهای پیام /  ط  ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.