طرح دستیابی به فرآیند و دانش فنی ساخت و تهیه مکمل سوختی نانوهیبریدی بر پایه دیزل به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت نیروگاه‌ها در مشکین دشت فردیس توسط محققان پژوهشگاه مواد و انرژی کشور اجرا شد.

 باشگاه خبرنگاران جوان از البرز -آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها و بخش حمل و نقل سنگین یکی از مشکلات عمده کشور است، بر این اساس طرح دستیابی به دانش فنی ساخت مواد افزودنی نانوساختار به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت نیروگاه‌ها به همت محققان پژوهشگاه مواد و انرژی زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری از سال ۹۷ کلید خورد.

پژوهشگر و مخترع طرح ساخت مواد افزودنی نانوسوخت گفت: این طرح بر اساس اولویت‌های طرح توسعه دانش فنی ساخت مواد افزودنی نانوساختار با اعتبار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و مدیریت طرح توسط پژوهشگاه نیرو به عنوان طرح کاربردی-توسعه‌ای مطابق با اولویت‌های مرتبط بر اساس نقشه جامع علمی کشور و بر اساس تسهیلات اجرائی بند ح تبصره ۹ ماده واحده قانون بودجه کل کشور و در چارچوب سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری به مدت ۱۸ ماه شمسی به همت تیم همکار طرح پژوهشی در پژوهشگاه مواد و انرژی اجرا شده است.

پژوهشگاه مواد و انرژی با پشتوانه ۴۷ سال تجربه تحقیقاتی و با برخورداری از تخصص‌های اعضای هیأت علمی، کارشناس‌ها و تکنیسین‌های پژوهشی و نیز تجهیزات پیشرفته و بعضاً منحصر به فرد در ایران، نقش مهمی در توسعه و بهبود کیفیت صنعت نوپای کشور به عهده دارد.

زمزمیان اگفت: افزایش بازده حرارتی سوخت پایه نیروگاه‌ها، کاهش مصرف سوخت پایه نیروگاه‌ها، کاهش آلاینده‌های ناشی از احتراق سوخت پایه و نیز کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از تولید "SOx و NOx " و مونواکسید کربن، دود و کربن از جمله اهدافی هستند که این طرح دنبال می‌کند.

به گفته پژوهشگر و مخترع طرح مواد افزودنی نانوسوخت مزیت های طرح پژوهشی اجرا شده در پژوهشگاه مواد و انرژی فراهم نمودن دانش فنی و اجرائی مؤثر و تجربه مورد نیاز برای ساخت نمونه های مختلف نانوسوخت های شامل نانوذرات در محیط پخش شده Dispersion در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی و همچنین امکان توسعه مکمل های سوخت پایه دیزل و مازوت برای استفاده در صنایع نیروگاهی، صنایع داخلی و همچنین صنایع حمل و نقل جاده ای و ریلی از مزیت های این طرح است.

این پژوهشگاه بیش از ۶۰۰ پروژه بزرگ و کوچک تحقیقاتی در زمینه مواد و انرژی در پژوهشگاه مواد و انرژی به سرانجام رسیده است این پژوهشگاه هم اکنون با توجه به اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، همکاری گسترده‌ای با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، صنایع، موسسات اجرایی بخش دولتی و بخش خصوصی برقرار کرده است.

زمزمیان گفت: نمونه های محصولات حاصل از فناوری طرح مذکور برای کاهش مصرف سوخت های پایه دیزل و مازوت و افزایش کیفیت سوخت و احتراق و کاهش آالیندگی های حاصل از احتراق مانند مونواکسید کربن، SOx و NOx می گردد.، مواد افزودنی نانو ذرات هیبریدی در سوخت های پایه دیزلی و مازوت به صورت مستقیم و یا محصولات مکمل های نانوسوخت مورد استفاده قرار می گیرد.

این پژوهشگاه هم اکنون با توجه به اهداف برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، همکاری گسترده ای با دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، صنایع، موسسات اجرایی بخش دولتی و بخش خصوصی برقرار کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار