مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان گفت: شکاف در خیابان بزرگمهر اصفهان ارتباطی با فرونشست زمین ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رضا اسلامی مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان با بیان اینکه شکاف در خیابان بزرگمهر ارتباطی با فرونشست زمین ندارد، گفت: ۲۷ درز انبساط در تونل زیرگذر شهید آقاخانی بین چهارراه هشت بهشت تا پس از چهارراه نورباران در فاصله بین ۲۰ متر تا ۳۰ متر ایجاد کردند که این‌ها در برابر عواملی، چون گرما و سرما میان دو جز بتنی عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه این درز‌های انبساط اکنون به دلیل سرما باز شده، گفت: این درز انبساط عملکرد خود را درست انجام داده است و هیچ ربطی به فرونشست ندارد، زیرا اگر فرونشست بود درز‌ها تا پیاده‌رو‌های این محدوده کشیده می‌شد.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان گفت: روز گذشته از چهارراه نورباران تا هشت بهشت همه این مسیر را بازدید و میدانی بررسی کردم؛ هیچکدام از این درز‌ها به پیاده رو‌ها نرسیده است.

اسلامی گفت: هنگامی که درز انبساط ایراد پیدا کرد باید تعویض شود، اما در این محدوده بسته به کارآیی آن، با قیر و شن درز را پر کردند، اما نمی‌توان این درز را به فرونشست زمین ربط داد.

وی با بیان اینکه وجود آثار فرونشست زمین در خیابان بزرگمهر قابل انکار نیست، گفت: با توجه به اینکه دشت اصفهان برخوار یک دشت یکپارچه است هر سازه‌ای که در این دشت بنا شده باشد کم یا زیاد تحت تأثیر فرونشست قرار خواهد گرفت که خیابان بزرگمهر و اطراف آن از این مسئله مستثنی نیست، زیرا هنگامی که جنگلی آتش می‌گیرد خشک و‌تر با هم خواهند سوخت.

بتن‌ها از مهم‌ترین اجزای به کار رفته در انواع سازه‌ها هستند که بسیار سخت بوده و انعطاف‌پذیری پایینی دارند. از این رو برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به سازه به دلیل حرکات بتن ناشی شده از تغییرات حرارتی و رطوبتی، از درز‌های انبساط استفاده می‌شود. به کارگیری درز‌های انبساط از تشکیل ترک‌ها در مقیاس‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

درز انبساط استرس و تنش ناشی از انبساط حرارتی را در خود جذب و امکان حرکت میان دو جز بتنی سازه را فراهم می‌کنند. فاکتور‌هایی مانند نوع مصالح ساختمانی، محتوای نسبت آب به سیمان، بازه حرارتی، رطوبت و سن بتن همگی مستعد بودن بتن در برابر انبساط را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

منبع:مهر

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.