مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن گفت: تا کنون حدود ۲۰ درصد از بناهای تاریخی شهرستان بردسکن مرمت نشده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد صابری زارع مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن گفت: تا کنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بناهای تاریخی شهرستان بردسکن مرمت نشده است. 

او گفت: طی یک دهه اخیر مسجد جامع سیف‌آباد، مسجد بازار، مسجد جامع قدیم بردسکن، آب انبار سید باقر، آب انبار کوشه، آب انبار رکن‌آباد، مسجد جامع حطیطه و جلال‌آباد، مسجد جامع شهرآباد، رباط کبودان، برج کشمر، مناره فیروزآباد، خانه علوی باب‌الحکم، خانه میرزا غلامحسین‌ خان درونه، خانه‌های قدیمی در کبودان، خانه علمی و پایاب مظفرآباد یا دهنه آب قنات مرمت شده است.

صابری زارع گفت: مرمت بناهای تاریخی با توجه به نیاز، نوع اثر و نوع آسیب بنا و اضطراری بودن و محدودیت‌های اعتباری اولویت‌بندی می‌شود.


 بیشتر بخوانید


مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن گفت: اکثر آسیبی که به بناهای تاریخی وارد می‌شود، به دلیل عوامل جوی بوده و کمتر شاهد عوامل انسانی هستیم چرا که فرهنگ و احساس مسئولیت مردمی خوشبختانه به حد بالایی رسیده است.

وی گفت: با شروع فصل سرما و بارندگی بناهایی که نیازمند مرمت فوری باشد، به استان اعلام می‌شود تا در صورت تأمین اعتبار کار مرمتی و حفاظتی آن‌ها انجام شود.

۲۰ درصد بنا‌های تاریخی بردسکن مرمت نشده است

هشت بنا نیازمند مرمت اضطراری است

صابری زارع گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر حدود هشت بنا نیازمند مرمت اضطراری است که می‌طلبد اعتبار مورد نیاز از سوی استان تأمین شود.

وی گفت: اکنون ۸۰ درصد خسارت‌هایی که به آثار تاریخی وارد می‌شود، به خاطر عوامل جوی و آب و هوایی است. البته هنوز هم شاهد برخی حفاری‌های غیرمجاز در منطقه هستیم.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن گفت: اولویت اول ما حفاظت آثار تاریخی و وضع موجود و در مرحله بعد با توجه به اعتبارات و بر اساس اولویت‌های کارشناسی مرمت، احیا و بهره‌برداری از آثار است.

وی گفت: رباط کبودان از جمله آثاری بود که از ۲۰ سال قبل کاری روی آن انجام نشده و اکنون توسط بخش خصوصی در حال مرمت و بهره‌برداری است که عملیات آن ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

صابری زارع گفت: برای برخی بناها از جمله قلعه رحمانیه که در ۱۲ کیلومتری کفه نمکی قرار دارد، به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم. همچنین تلاش می‌شود آب انبارهای تاریخی را با کمک دهیاری‌ها و روستاییان احیاء و بهره‌برداری گردشگری و عام‌المنفعه نماییم.

۳۰ درصد آثار تاریخی و طبیعی بردسکن قابلیت سرمایه‌گذاری دارد

وی گفت:  ۳۰ درصد آثار تاریخی و طبیعی شهرستان بردسکن قابلیت احیا، مرمت و سرمایه‌گذاری دارد، بیشتر بناهایی که تاکنون به خاطر محدودیت اعتبار مرمت نشده‌، مربوط به آب انبارهاست.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن گفت: حفظ وضع موجود و حفاظت و حراست از آثار تاریخی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری اعم از اقامتی و پذیرایی شهرستان، جذب سرمایه‌گذاران و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، احیای صنایع دستی و راه‌اندازی کارگاه‌ها و مشاغل خانگی صنایع دستی و حمایت از هنرمندان، ثبت ملی آثار و راه‌اندازی طرح جدید موزه مردم‌شناسی و توسعه بوم‌گردی و همچنین تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی از جمله اقدامات مهم و پیش‌ رو در شهرستان است.

صابری زارع گفت: هر چند این اعتبارات به نسبت سال‌های قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته اما مهم میزان تخصیص آن است.

۲۰ درصد بنا‌های تاریخی بردسکن مرمت نشده است

اکثر بافت‌های قدیمی تحت تأثیر ساخت و سازهای جدید

وی گفت: بیشتر بافت سنتی روستاها در قسمت‌های مرکزی روستاهایی مثل باب‌الحکم، زیروقت، کاسف و خمی از این موضوع آسیب‌هایی دیده است.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن گفت: در برخی روستاها هم مانند حطیطه و نظام‌آباد سکونت جدید در کنار روستای قدیمی شکل گرفته و برخی روستاها نیز از جمله قلعه شادیاب، عزیزآباد و خرابچه فاقد سکونت است و نگهداری، مرمت و احیای روستاهای اصیل همت جدی و همگانی می‌خواهد.

صابری زارع گفت: به دلیل اینکه احداث و راه‌اندازی بوم گردی‌ها به عنوان تابلویی از سنت، رسوم و معماری روستایی باعث توجه به معماری ساده و آرام‌بخش روستایی شده، لذا کمتر خانه‌های پدری و اجدادی تخریب می‌شود. در واقع روستا و گردشگری روستایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: باید طرح هادی روستایی حداقل در بافت مرکزی و حفظ و نگهداری بافت سنتی روستاها بیشتر مورد توجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گیرد و بیشتر از مصالح بومی و طرح نماها و معابر روستایی استفاده شود.

صابری زارع گفت: اگر در حفاظت از بافت سنتی روستاها اقدامی نشود، دیری نخواهد رسید که روستاها و معماری قدیمی را فقط در عکس و فیلم‌ها باید ببینیم.

وی گفت: از ۲۳۰ اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی در شهرستان بردسکن تا کنون ۳۲ اثر تاریخی و طبیعی ثبت آثار ملی شده و ۱۵ اثر دیگر برای ثبت در دست اقدام است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.