سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی از کاهش ۱۱ درصدی بارش‌های استان در پاییز امسال نسبت به بلندمدت خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، محمدی سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار کرد: متوسط بارش‌های استان در پاییز امسال به ۷۳ میلی متر رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال (۸۰ میلی متر) کاهش هشت درصدی و نسبت به بلندمدت (۸۲ میلی متر) کاهش ۱۱ درصدی داشت.

وی با بیان اینکه مناطق شمالی استان با کاهش بیشتر میزان بارندگی رو برو شدند، افزود: بیشترین کاهش متوسط بارندگی نسبت به بلندمدت در شهرستان‌های هوراند (۴۶ درصد)، جلفا (۴۳ درصد)، اهر (۴۱ درصد)، کلیبر (۴۰درص) و مرند (۳۵ درصد) رخ داد.

وی ادامه داد: شهرستان‌های آذرشهر، بناب، چاراویماق، عجبشیر، مراغه، ملکان و هشترود نیز افزایش ۱۵ الی ۲۰ درصدی بارش‌ها را نسبت به بلندمدت داشتند.

محمدی گفت: بارش‌های ثبت شده در شهرستان‌های کلیبر، ورزقان، هوراند، اهر و مرند نسبت به پاییز پارسال نشان دهنده‌ کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی و در شهرستان‌های مراغه، عجب شیر، ملکان، هشترود، میانه، چاراویماق و آذرشهر بارش هابیش از ۱۵ درصد افزایش داشتند.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در مراغه، عجبشیر و هشترود بیش از ۵۰ درصد رشد داشت، افزود: در شهر تبریز نیز طی سه ماهه گذشته مقدار ۶۳ میلیمتر بارندگی رخ داده که نسبت به مدت مشابه پارسال (۹۳ میلیمتر) کاهش ۳۳ درصدی و نسبت به بلندمدت (۷۲ میلیمتر) کاهش ۱۳ درصدی را ثبت کرد.

وی در خصوص تغییرات دمایی استان طی پاییز امسال نیز گفت: طی این مدت دمای متوسط استان برابر با ۹.۲ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به بلندمدت (۷.۹ درجه) به میزان ۱.۳ درجه سانتیگراد گرمتر شد.

سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار کرد: بیشترین افزایش دما طی این مدت در مراغه با متوسط دمای ۹.۹ درجه سانتیگراد ثبت شد که نسبت به بلندمدت (۷.۵ درجه) برابر ۲.۲ درجه سانتیگراد افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: دمای متوسط تبریز در پاییز امسال، ۹.۲ درجه سانتیگراد به ثبت رسیده که نسبت به بلندمدت (۸.۱ درجه) برابر ۱.۱ درجه سانتیگراد گرمتر شد.

وی با بیان اینکه دمای متوسط تمامی شهرستان‌ها در پاییز امسال افزایش یافته و شهرستان‌های شمالی و به خصوص خداآفرین با ۰.۶ درجه افزایش دما، کمترین افزایش را ثبت کرد، افزود: برابر اطلاعیه پیش آگاهی‌های صادر شده از سوی هواشناسی کشور، انتظار این افزایش دما را داشتیم.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌های انجام گرفته در سه ماهه زمستان نیز افزایش ۰.۵ الی یک درجه‌ای دمای استان پیش بینی شده و میزان بارش‌ها نیز نرمال و یا بالاتر از نرمال انتظار می‌رود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.