مدیر کل آموزش و پرورش کردستان گفت: طی چهار دهه از فعالیت نهضت سواد آموزی در کشور شاهد رشد قابل توجه باسوادی در استان بوده ایم و این میزان از ۳۰ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در آستانه هفتم دیماه سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی و هم چنین ۱۵ دیماه تأسیس گزینش به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، مدیر کل آموزش و پرورش استان به همراه معاون سواد آموزی، مدیر هسته گزینش و جمعی از کارکنان و دست اندرکاران حوزه سواد آموزی و گزینش شامگاه دوشنبه با حجت الاسلام پور ذهبی نماینده، ولی فقیه در کردستان دیدار کردند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این دیدار، گزینش و سواد آموزی را از دستاوردها، نهاد‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی نام برد که به فرمان امام راحل تأسیس شده است.

او افزود: در راستای رسالت ترسیم شده برای این دو حوزه، در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خدمات ارزشمندی در این بخش‌ها ارائه شده است.

حجت الاسلام پور ذهبی گزارش و آمار‌های ارائه شده از خدمات حوزه سواد آموزی را امید وار کننده دانست و گفت: کسب موفقیت هسته گزینش آموزش و پرورش کردستان نیز حاصل اهتمام مسئولین و زحمت تلاشگران این عرصه است.

نماینده ولی فقیه در کردستان بر تبیین دقیق گزارش اقدامات و شفاف سازی کامل خدمات حوزه‌های مذکور و اطلاع کامل و دقیق مردم از فعالیت‌های انجام شده تأکید کرد.

او در پایان با بیان اینکه توفیق خدمت در عرصه تعلیم و تربیت و گام برداشتن در این حوزه یک افتخار است، اظهار داشت: هر کسی که در راه علم آموزی کشته شود، شهید محسوب می‌شود.

در ابتدای این دیدار مدیر کل آموزش و پرورش کردستان با تسلیت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی و گرامیداشت دهه بصیرت و تبریک هفته سواد آموزی و سالروز تأسیس گزینش، از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بی دریغ نماینده، ولی فقیه از برنامه‌های حوزه تعلیم و تربیت و برگزاری این دیدار تشکر کرد.

او با بیان اینکه هفتم دیماه سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی و ۱۵ دیماه سالروز تأسیس گزینش به فرمان امام راحل از مناسبت‌های نیمه اول دیماه است، گفت: در مجموعه آموزش و پرورش این دو حوزه از اهمیت به سزایی برخوردار هستند و امروز به همین مناسبت فعالان عرصه سواد آموزی و گزینش در برنامه دیدار حضور دارند.

قربانی افزود: با توجه به قداست آموزش سواد، کمتر از یکسال از پیروزی انقلاب اسلامی، فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی توسط امام راحل صادر و در طول بیش از ۴۰ سال گذشته در عرصه سواد آموزی اتفاقات خوبی در سطح ملی و استان افتاده شده است.

او در ادامه سخنان خود گزارشی از وضعیت سواد جمعیت استان و مقایسه آن با قبل از انقلاب ارائه کرد و با بیان اینکه در سال ۱۳۵۵ کمتر از ۳۰ درصد جمعیت شش سال به بالای استان با سواد بودند، اظهار داشت: به برکت این نهاد انقلابی و تلاش‌های صورت گرفته، نرخ با سوادی جمعیت بالای شش سال استان در حال حاضر به ۸۵ درصد رسیده که ۵۵ درصد نسبت به قبل از انقلاب رشد داشته است.

قربانی اتفاق مهم دیگر این حوزه را رشد نرخ با سوادی استان در جامعه هدف و سن ۱۰ تا ۴۹ سال عنوان کرد و با بیان اینکه در سطح ملی، میزان با سوادی جمعیت شش سال به بالای استان پایین‌تر از میانگین کشوری است، گفت: با تلاش کلیه دست اندرکاران حوزه سواد آموزی استان در ۲۰ سال اخیر، قدم‌های خوبی برداشته شده و کردستان به میانگین کشوری نزدیک و در آینده کردستان جزو ۱۰ استان با سواد کشور خواهد بود.

او افزود: از نظر نرخ با سوادی کردستان در رده سنی ۱۰ تا ۳۰ سال در رتبه ششم کشور، رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال در حد میانگین کشوری و در رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال زیر میانگین کشوری است و در مجموع در سنین پایین‌تر با تلاش‌های صورت گرفته، وضعیت استان مطلوب است.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌های آموزش و پرورش را انسداد مبادی بی سوادی عنوان کرد و با بیان اینکه اگر گلوگاه بی سوادی بسته شود، بی سوادی ریشه کن خواهد شد، گفت: در حال حاضر، کردستان در انسداد مبادی ورودی بی سوادی جزو استان‌های برتر است.

او افزود: از مجموع ۱۶۳ هزار دانش آموز دوره ابتدایی، تنها ۴۸۰ نفر تحت پوشش نیستند که حدود ۲۰۰ نفر آنان آموزش پذیر نبوده و از نظر هوشی دچار مشکل هستند و ۲۸۰ نفر دیگر نیز به علل مختلف از جمله کودکان کار، بد سرپرست بودن در مدرسه حضور ندارند.

قربانی با بیان اینکه دوره سواد آموزی، انتقال و تحکیم سه برنامه حوزه سواد آموزی است که برنامه‌ها بر اساس اهداف این دوره پیگیری می‌شود، اظهار داشت: از سال ۹۵ هر ساله بر اساس هدف گذاری وزارت و حجم ابلاغی، پوشش دوره‌های سواد آموزی به صورت ۱۰۰ درصد در سطح استان محقق و کردستان به عنوان استان قابل تقدیر توسط وزارت ارزیابی و مورد تقدیر قرار گرفته است.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس مدل جدید جهانی، تنها به خواندن و نوشتن اکتفا نمی‌شود، بلکه در کنار سواد باید مهارت‌های زندگی آموزش و فرد توانمند شود، یکی از اقدامات مهم حوزه سواد آموزی را راه اندازی مراکز یادگیری محلی در استان عنوان کرد.

قربانی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ مرکز محلی یادگیری دولتی و خصوصی در استان فعال می‌باشد، گفت: در این مراکز علاوه بر آموزش سواد، مهارت‌های مختلف به بی سوادان آموزش داده می‌شود و این اقدام به اقتصاد خانواده‌ها و افراد کمک می‌کند و امروز در حاشیه مراسم هفته سواد آموزی، نمایشگاه دستاورد‌های مراکز یادگیری دایر بود که این اقدام باعث افزایش انگیزه و آموزش سواد می‌شود.

او آموزش lcdl به سواد آموزان را یکی دیگر از اقدامات این حوزه بر شمرد و گفت: کردستان یکی از استان‌های موفق در اجرای این برنامه می‌باشد.

قربانی از راه اندازی اپلیکیشن سواد آموزی در استان و رونمایی از آن در مراسم هفته سواد آموزی خبر داد و با بیان اینکه این اپلیکیشن در دوره‌های سواد آموزی به کار گرفته می‌شود، تولید محتوای الکترونیکی را یکی دیگر از اقدامات حوزه سواد آموزی عنوان کرد.

او افزود: در مجموع این فعالیت‌ها باعث شد که کردستان به عنوان استان پیشتاز در عرصه سواد آموزی معرفی شود که امیدواریم این اقدامات باعث ریشه کنی بی سوادی در سطح استان شود.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمان تاریخی حضرت امام در خصوص تأسیس گزینش، گفت: در سال ۷۴ قانون گزینش معلمان با هدف گزینش افراد شایسته و با صلاحیت برای حرفه معلمی تصویب شد.

او گزینش عالمانه، هوشمندانه و با دقت را از تأکیدات مقام معظم رهبری در این عرصه عنوان کرد و گفت: دست اندرکاران این حوزه با همین رویکرد و موازین، در راستای پیشبرد امور تلاش می‌کنند.

او هم چنین به مشکلات و موانع مرتبط با حوزه کاری گزینش نیز اشاره کرد و با اشاره به حساسیت عرصه تعلیم و تربیت و عدم تضییع حق افراد و ورود افراد شایسته، تصریح کرد: گزینش معلمان باید عالمانه و هوشمندانه باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در پایان از اهتمام مسئولین و تلاش‌ها و زحمات کارکنان و دست اندرکاران حوزه سواد آموزی و هسته گزینش استان تقدیر کرد.

جلال احمدی مدیر هسته گزینش استان نیز در این نشست با بیان اینکه عملکرد گزینش صرفاً بررسی پرونده نیست، شفاف سازی و آشنایی داوطلبین با حقوق خود و حدود انتظارت هسته را از اقدامات هسته بر شمرد که به نگهداشت نیروی انسانی به عنوان سرمایه کمک می‌کند.

او از گزینش آموزش و پرورش به عنوان گزینش پایه، اثر گذار و فراگیر و تأمین کننده نیروی انسانی دستگاه‌ها نام برد و با اشاره به حساسیت کاری این حوزه، برگزاری نشست‌های آموزشی توجیهی برای معلمان جدید الورود، آموزش تخصصی دانشجو معلمان و جلسات تخصصی هسته به صورت ماهانه در راستای دانش افزایی را از اقدامات مهم هسته بر شمرد.

احمدی افزود: در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، یکی دیگر از اقدامات هسته گزینش، جوان سازی نیروی انسانی و اعتماد به جوانان بود و همین امر باعث شد با توجه به حجم کار بالا و در مدت کوتاه با همت نیروی جوان، موفق عمل شود و حاصل این تلاش باعث شد که هسته گزینش استان در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در بین هسته‌های گزینش آموزش و پرورش کشور، به عنوان هسته برتر و شاخص انتخاب و در ارزیابی هیأت عالی گزینش، به عنوان هسته برتر کشوری در بین کلیه دستگاه‌های کشور انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

او سرعت، دقت و صحت را سه مؤلفه مهم در بررسی‌ها عنوان و تصریح کرد: در رسیدگی به پرونده‌ها، تلاش شده است تا ضمن عدم تضییع حق نظام و داوطلبین، با رأفت اسلامی و رعایت قوانین ضوابط گزینش لحاظ شود.

مدیر هسته گزینش استان در پایان از حمایت‌های مدیر کل آموزش و پرورش استان و همکاری معاونت‌ها و حوزه‌های مختلف در اجرای برنامه این حوزه تشکر کرد.

هم چنین رمضان یوسفی معاون سواد آموزی استان نیز در این دیدار از پشتیبانی و حمایت‌های مدیر کل آموزش و پرورش استان در راستای عملیاتی شدن برنامه‌ها تشکر کرد و سواد آموزی و گزینش را دو نهاد بر خاسته از انقلاب عنوان کرد.

او در ادامه گزارشی از وضعیت با سوادی استان ارائه کرد و گفت: به برکت نظام اسلامی و تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر ۸۵ درصد جمعیت شش سال به بالای استان با سواد هستند که باید مردم از دستاورد‌های انقلاب مطلع و خدمات و اقدامات از طریق تریبون‌های مختلف بیان شود.

یوسفی میزان با سوادی جامعه هدف سواد آموزی ۱۰ تا ۴۹ سال را در سال ۱۳۵۵ به میزان ۲۸ درصد عنوان کرد و افزود: نرخ با سوادی جامعه هدف در حال حاضر به ۹۶.۲۲ درصد رسیده است و برای محقق شدن این مهم تلاش، زحمات و کار‌های خوبی انجام شده است.

او راه اندازی مراکز یادگیری محلی سواد آموزی را نقطه عطف و اقدام ماندگار عنوان کرد و گفت: در راستای مهارت آموزی و هم چنین شعار سال، امروز ۶۸ نفر از سواد آموزان استان که در این مراکز آموزش دیده اند، به تولید و در آمد رسیده اند.

معاون سواد آموزی در پایان ابراز امیدواری کرد در افق ۱۴۰۴ بی سوادی در سطح استان ریشه کن و مطالبات و انتظارات مقام معظم رهبری در خصوص آموزش سواد محقق و جشن پایان بی سوادی برگزار شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.