تلسکوپ فضایی جیمز وب برای تعیین مسیر حرکت خود به سمت مقصد، مانور مهمی را انجام داد و اکنون با چالش دیگری روبه‌رو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب بعد از چندین بار تاخیر بالاخره روز ۲۵ دسامبر به فضا پرتاب شد. با گذشت بیش از ۱۲ ساعت، این فضاپیما یک مانور حیاتی را آغاز کرد تا سفر طولانی مدت خود را به سمت هدفش آغاز کند. این تلسکوپ یک رانش ۶۵ دقیقه‌ای را انجام داد که طبق بیانیه ناسا در ساعت ۸:۵۵ بعد از ظهر به پایان رسید.

این تلسکوپ فضایی قرار است به دور نقطه‌ای در فضا به نام نقطه لاگرانژی ۲ یا L۲ بچرخد که در فاصله نزدیک به ۱ میلیون مایلی (۱.۵ میلیون کیلومتری) از زمین در سمت مخالف خورشید قرار دارد. این فضاپیما ۱۰ درصد اول از سفر خود را طی ۱۲ ساعت پس از پرتابش پشت سر گذاشت. هنگامی که تلسکوپ حدود ۱۶۰ هزارکیلومتر از زمین فاصله داشت، یک رانش بسیار مهم را انجام داد تا از رسیدن آن به مقصد با ایمنی کامل اطمینان حاصل شود.

مانور تلسکوپ فضایی جیمز وب

مستقر شدن آنتن ارتباطی، چالش بعدی تلسکوپ جیمز وب

به گفته ناسا، این عملیات مهم‌ترین رانش در بین سه رانشی بود که فضاپیما در طول سفر خود به سمت نقطه لانگژی باید انجام می‌داد و تنها موردی بود که باید یک زمانبندی دقیق در آن رعایت می‌شد. با تکمیل این عملیات، تلسکوپ جیمز وب تنها مراحلی که نیاز به زمان بندی خاصی داشتند را با موفقیت اجرا کرد.

مسیر تلسکوپ جیمزوب

با توجه به جدول زمانی ناسا، نقطه عطف و چالش بعدی که تلسکوپ جیمز وب در سفر یک ماهه خود خواهد داشت، حدود یک روز پس از پرتاب رخ خواهد داد. این چالش در زمانی رخ می‌دهد که این تلسکوپ بخواهد آنتن گیمبالد که یک آنتن ارتباطی مهم را در اختیار دارد، به سمت زمین مستقر کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۵ دی ۱۴۰۰
حالا چه عجله ای بود میذاشتن دور زمین یه چند وقت بچرخه و دم و دستگاههاش رو واز میکردن ببینن کار میکنه بعد شوتش میکردن تو فضا
آخرین اخبار