تصویر جدید تلسکوپ هابل از یک ابرنواختر منفجر شده

تلسکوپ فضایی هابل از محل یک ابرنواختر که توسط اخترشناسان آماتور کشف شده بود تصویری را به ثبت رساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از digitaltrends، در روز‌های اخیر توجه جامعه نجومی در جهان به طور جدی به رویداد پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب جلب شده بود. این تلسکوپ فضایی کاملا جدید که با همکاری ناسا، آژانس فضایی اروپا، و آژانس فضایی کانادا ساخته شده، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان خواهد بود.

این تلسکوپ در واقع قرار بود جانشین هابل شود، اما این پرتاب به این معنی نیست که هابل از بین خواهد رفت و دیگر فعالیتی نخواهد داشت. دانشمندان همچنان از این تلسکوپ قدیمی برای گرفتن تصاویر زیبا از فضا در طیف نور مرئی استفاده می‌کنند. همچنین باید گفت که جیمز وب اساسا روی گرفتن داده‌ها در طول موج فروسرخ تمرکز خواهد کرد.

تصویر جدیدی که از تلسکوپ فضایی هابل ارسال شده نمونه‌ای از تصاویر چشمگیری است که هنوز هم می‌توان با این فناوری ۳۰ ساله ثبت کرد. این تصویر کهکشان NGC ۳۵۶۸ را نشان می‌دهد که یک کهکشان مارپیچی میله ای، مانند کهکشان راه شیری است و در فاصله ۵۷ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی قنطورس قرار دارد.

تلسکوپ فضایی هابل

یکی از ویژگی‌های متمایز این کهکشان این است که محل قرارگیری یک  ابرنواختر عظیم است، ابرنواختری که در طی یک رویداد کیهانی منفجر شد. نور این ابرنواختر در سال ۲۰۱۴ به زمین رسید و توسط تیمی از علاقه‌ مندان به نجوم که به دنبال ابرنواختر‌ها بودند، مشاهده شد.

آژانس فضایی اروپا در مورد این کشف می‌نویسد: "در حالی که بیشتر اکتشافات نجومی کار گروه‌هایی از ستاره‌ شناسان حرفه‌ای است، این ابرنواختر توسط ستاره‌ شناسان آماتور کشف شد. اخترشناسان آماتور و متعهد اغلب اکتشافات جالبی انجام می‌دهند."