سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشور‌های غربی با اقدامات تحریک آمیز در دریای سیاه در تلاش هستند به پروژه نورد استریم ۲ آسیب بزنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) ضمن انتقاد از اقدامات تحریک آمیز غربی‌ها در منطقه دریای سیاه، هدف این اقدامات خصمانه را متوقف کردن پروژه نورد استریم ۲ عنوان کرد.

وی گفت: «تمام این فعالیت‌ها بر اساس حساسیت آمریکا و ناتو به پروژه انرژی است که در وهله اول برای کل اروپا و در وهله بعدی برای کشور‌های جداشده اروپایی مفید است. از آنجایی که واشنگتن و بروکسل به این نتیجه رسیده‌اند که فشار سیاسی، لفاظی‌های تهاجمی و باج‌گیری، نتایج مورد نظرشان را به ارمغان نیاورده است، به اقدام دیگری روی آورده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین فعالیت تحریک آمیز ناتو در منطقه دریای سیاه را نشان دهنده ماهیت واقعی نیات آمریکا و ناتو دانست.

وزارت دفاع روسیه به افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا و ناتو در منطقه دریای سیاه در ماه گذشته نیز اشاره کرد و رزمایش‌های برنامه ریزی نشده ناتو در نزدیکی مرز روسیه را به عنوان تجاوزی که ثبات منطقه را تهدید می‌کند، توصیف کرد.

روسیه بار‌ها در خصوص سیاسی کردن پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ که در ماه سپتامبر تکمیل شد و در حال حاضر در حال دریافت گواهینامه از طرف رگولاتور‌های اروپایی و آلمانی است، هشدار داده است.

خط لوله گاز نورد استریم ۲ که سرمایه گذاری مشترک گازپروم، رویال داچ شل و چندین شرکت دیگر است، برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان در زیر دریای بالتیک طراحی شده است. این پروژه در انتظار کسب مجوز از یک تنظیم کننده آلمانی است.

واشنگتن قبلاً تعدادی از تحریم‌ها را بر این پروژه اعمال کرده بود، با این استدلال که به محض عملیاتی شدن نورد استریم ۲، اروپا حتی بیشتر از گذشته به منابع انرژی روسیه وابسته می‌شود،  مسئله ای که غرب مدعی است  به مسکو کمک می‌کند تا از آن به عنوان اهرم سیاسی استفاده کند.

با این حال، مسکو بار‌ها تأکید کرده است که این پروژه صرفاً اقتصادی است و روشی که کاخ سفید با آن مخالفت می‌کند نمونه ای از یک رقابت ناعادلانه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار