کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه از شروع طرح مکمل یاری با قرص آهن و ویتامین D در دانش آموزان دوره متوسط اول و دوم خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،نیلوفر حیدری کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شیوع کمبود ویتامین D در جامعه گفت: در همین راستا طرح‌های مکمل یاری با ویتامین D پیوسته در طول سال اجرا می‌شود.

او افزود: در این طرح ماهانه یک قرص ویتامین D در اختیار دانش آموزان دختر و پسر مقاطع متوسط اول و دوم قرار می‌گیرد.

حیدری با اشاره به توزیع قرص آهن در این طرح هم بیان داشت: توزیع این قرص تنها برای دانش آموزان دختر خواهد بود و بصورت هفتگی یک قرص در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه نحوه توزیع قرص‌ها با خود مدارس است،ادامه داد: در مدارسی که باز بوده و فعالیت دارند ترجیحا توزیع قرص باید در محیط مدرسه باشد که اطمینان لازم از مصرف آن توسط دانش آموز فراهم شود. در غیراینصورت مسئولان مدرسه با والدین ارتباط گرفته و تلاش می‌کنند که قرص‌های مذکور حتما در منزل توسط دانش آموز مصرف شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اهمیت ویتامین D در سلامت دانش آموزان اظهار داشت: روز به روز ابعاد بیشتری از فواید این ویتامین در سلامت بدن شناخته می‌شود و نیاز است که حتما این ویتامین به میزان کافی در بدن تامین شود.

او افزود: منشا اصلی این ویتامین نور خورشید است و اگر افراد روزانه چند دقیقه در برابر نورخورشید قرار گیرند این ویتامین به راحتی در بدن آن‌ها تولید می‌شود.

حیدری گفت: همچنین این ویتامین در برخی منابع غذایی از جمله ماهی به وفور یافت می‌شود، اما متاسفانه مصرف ماهی در جامعه ما بسیار پایین است، بنابراین با توجه به کمبود ویتامین D در بدن عمده افراد اجرای طرح‌های مکمل یاری با این ویتامین در دستورکار قرار گرفته است.

این کارشناس تغذیه به اثرات منفی کمبود ویتامین D در سلامت افراد هم اشاره کرد و افزود: کمبود این ویتامین در کودکان موجب نرمی استخوان و در بزرگسالان موجب پوکی استخوان می‌شود. همچنین این ویتامین نقش مهمی در رشد قدی و استخوانی کودکان دارد.

حیدری به تاثیرات ویتامین D در افزایش ایمنی بدن هم اشاره کرد و گفت: این ویتامین می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، ام. اس و انواع سرطان نیز موثر باشد.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.