به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در نشست توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت با قدردانی از نیروهای بهداشت اظهار کرد: نظام سلامت ما پیشرفت خوبی داشته است و علی رغم نگرانیها در بسیاری حوزهها خوش درخشیده ایم و یکی از مزایای نظام بهداشت و درمان ما مراجعه از خارج کشور به ایران است، نظام شبکه بهداشت ایران بسیار منسجم و قوی است و یک مزیت ویژه در کشور محسوب میشود، اگر بخواهیم بحث جمعیت و بحران آن را مدیریت و از خطر قریب الوقوع نجات پیدا کنیم، نظام بهداشت میتواند بسیار کمک کننده باشد.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی صحبت از آن میشود که جمعیت مزیت است و برخی معتقد به رشد جمعیت به عنوان یک مزیت هستند، در دوره ای مخالفان افزایش جمعیت در کشور کار را دست گرفتند اما اقتصاددانان اذعان دارند که رشد جمعیت اثرات مثبتی دارد و اکنون بیشتر ما باور داریم با وجود توجه بیشتر به فرزندان نتیجه آن طور که باید مورد رضایت والدین نیست و رضایت کامل از نظر تربیتی نداریم، هر چند مراقبتها و امکانات ١٠ برابر شده است البته نمیخواهیم وارد این دوگانه شویم و اکنون بحث ما یک بحران است.
بانکی پور بیان کرد: در اروپا پیری جمعیت با شیب کم انجام شد و جامعه خودش را به آرامی تغییر داد و با مهاجرین جمعیت خود را تا حدودی جایگزین کردند و در کشورهای اروپایی برای تولد هر فرزند جوایز بسیاری اهدا میکنند و حتی این تشویقها برای مهاجرین هم اعمال میشود، باید دانست ما ٣٠ ساله پیر شدیم، جمعیت شناسان میگویند، ما به یکباره به چاله جمعیتی افتادیم و من معتقدم این چاله سیاه چاله است و چند سال آینده تمام اطرافیان ما پیر خواهند بود.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تفاوت عمده ما با اروپاییها این است که کشورهای اروپایی با هم پیر شدند، ما در حالی پیر میشویم که کشورهای اطرافیان ما پیر نمیشوند و این یک بحران امنیتی خطرناک است، تفاوت دیگر ما یا اروپایی ها این است که آنها بعد از توسعه یافتگی و ثروتمندی پیر شدند و در دوران پیری خانه و باغ و ویلا دارند اما ما اینگونه نیستیم و مانند بازنشسته ای هستیم که پیر شده ایم و هیچ سرمایهای نداریم و به همین دلیل با ابر بحران پیری کشور مواجه هستیم، در آینده ما وقتی پیر شویم از نوزاد تا میانسال دو نفر بیشتر در اطراف ما نیستند و پدیده کارتن خوابی سالمندان در آینده ناشی از این مورد بوده و ممکن است دانشگاه آزاد و مدارس به سرای سالمندان تبدیل شوند.
بانکی پور با بیان اینکه پیری جمعیت چون رخ نداده است آن را شوخی گرفتهایم، گفت: فرق جدی که بحران پیری با کرونا دارد این است که هیچ راه درمانی در دوران بحران جمعیت وجود ندارد و ١۵٠ سال طول میکشد از این بحران نجات پیدا کنیم، این بحران خطرناکی است و اغلب به اشتباه بحران جمعیت را به دهه شصتی ها نسبت میدهند و باید دانست که ما ١۵٠ سال در بحران پیری جمعیت اسیر خواهیم شد، ما ٧ سال برای جلوگیری از وقوع بحران زمان داریم البته جلوی پیری جمعیت را نمیتوان گرفت بلکه میتوان از بحران پیشگیری کرد، تنها راهی که میتوان از وقوع بحران جلوگیری کرد این است که ما در ٧ سال آینده رشد جمعیت جدی داشته باشیم و باید از جمعیت دهه شصت استفاده کرد وگرنه دهه هفتادیها ١١ میلیون بیشتر نیستند و نمیتوان مشکل پیری جمعیت را به کمک آنها حل کرد.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح بارداری در سنین بالای ٣۵ سالگی تصریح کرد: ما باید سن ازدواج و باروری را پایین بیاوریم و باید مانند غربیها مانع بارداری در سن بالای ٣۵ نشویم بلکه مراقبتها را افزایش دهیم اگر سن فیزیولوژی بارداری را که تا ۴٩ سال است به رسمیت نشناسیم موفق نخواهیم بود. میانگین ازدواج دختران در تهران ٣٠ سالگی است و باید برخی ادبیات مانند بارداری در بالای ٣۵ سال در شبکه بهداشت تغییر کند، اگر خانوادهها ٢ فرزند داشته باشند نمیتوانیم با بحران مقابله کنیم و باید برخی خانوادهها سه تا چهار فرزند داشته باشند چرا که برخی یک فرزند خواهند داشت و برخی زوجین نابارور خواهند بود و با خانواده های سه یا چهار فرزند باید اینگونه جمعیت جوان را جبران کرد.
وی درباره مشوق ها برای افزایش جمعیت به کمک کادر بهداشت اظهار کرد: ما به شیوهنامههای داخلی برای باروری و فاصله بین دو بارداری نیاز داریم و باید کارانه برای نظام بهداشت و درمان در نظر گرفته شود و بودجه آن هم دیده شده است و بر این اساس با افزایش جمعیت در هر منطقه کارانه بهورز تا کادر بالای دست او افزایش پیدا میکند و از طرفی باید توجه داشت که بنابر فرمایش رهبر انقلاب نخبگان کشور باید درباره رشد جمعیت اقناع شوند.
بانکی پور درباره قانون جوانی جمعیت اظهار کرد: ما در قانون جمعیت به دید دانشگاهی نگاه کردیم و ٢١ مسئله را مدنظر قرار دادیم و اگر این ٢١ مسئله اگر حل نشود نمیتوان از بحران جمعیت جلوگیری کرد و پیش از این با پارادایم تنظیم خانواده نظام سلامت و اقتصاد و مالیات و ... برنامه ریزیها انجام میشد، برای هر مسئله یک ماده قانونی در طرح جوانی جمعیت دیدیم و به مرخصی زایمان، نظام آموزشی، حقوق و دستمزد و ... نگاه کردیم اکنون وقتی اذعان میشود زنان تحصیلکرده دیر باردار میشوند علت آن نبود حس مادری نیست بلکه شرایط نادرست نظام آموزشی است و خانمهای تحصیلکرده به دلیل شرایط نمیتوانند بیش از یک یا فرزند داشته باشند که ما در قانون این مورد را دیدهایم.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پزشکان طرحی بیان کرد: باید توجه داشت، مادرانی که باید طرح پزشکی بگذارند در منطقه خود باید طرح بگذرانند و وزارت بهداشت مقاومت میکند چون در مناطق محروم پزشک ندارند و من به وزیر بهداشت اعلام کردم وزارتخانه وقتی میخواسته مشکل مناطق محروم را حل کند به فرزند آوری توجه نداشته است و اگر این مورد مهم بود حقوق مناطق محروم را دو برابر میکردند یا از طرق دیگر پزشک را در منطقه محروم ماندگار کرد و ما میخواهیم با خانمها مشکل مناطق محروم را حل کنیم اما امکان گذراندن طرح با فرزند در مناطق دورافتاده از محل زندگی برای خانمهای پزشک ممکن نیست و اگر متخصص ما باردار نشود چطور میتواند به مادران بگوید که باردار شوید.
وی درباره افزایش حق اولاد در حقوق بیان کرد: حق اولادی که اکنون پرداخت میشود یعنی به جوان میگوییم ازدواج نکن؛ فرزند نیاور و این رقم برای فرزندآوری شبیه شوخی است و بر این اساس ما در قانون تعیین کردیم که حق اولاد ٢ تا ۵ برابر شود و ۵ سال بعد با تولد فرزند ٨ میلیون به حقوق فرد اضافه خواهد شد تا حق اولاد معنادار شود و اکنون حق اولاد پول خرید یک بسته پوشک کودک نمیشود.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع غربالگری جنین و حواشی مطرح شده اظهار کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت بیشترین همکاری را برای اجرای قانون جمعیت داشتند و تا جایی که توانستیم به اظهار نظر مخالفان توجه داشتیم و نگرانی درباره بحث غربالگری وجود داشت، باید توجه داشت غربالگری که تاکنون اجرا میشد، مشکلاتی داشت و ما غربالگری را قانونی کردیم، این اقدام باید زیر نظر دقیق وزارت بهداشت انجام شود و وزارت بهداشت بر آزمایشگاهها نظارت دقیق داشته باشد، ما به هیچ وجه جلوی غربالگری را نگرفته ایم و هر متخصص و والدینی درخواست داشته باشند غربالگری انجام خواهد شد.
وی در واکنش به برخی اظهار نظر مبنی بر حذف قانون سقط درمانی بیان کرد: از نظر حقوقی وقتی ماده جدید می آوریم، باید ماده قبلی را منسوخ کنیم ماده سقط درمانی ناقص بود و ما ماده را کامل کردیم، پیش از این برای سقط بالای ۴ ماه تکلیفی مشخص نشده بود و پیش از این فقط سقط زیر ۴ ماه مجاز بود و ما در این قانون جدید این موارد را دیدیم و قانون جدید قانون قبلی را تکمیل کرده است، نکته مورد اعتراض این بود که چرا اجازه سقط را قاضی بدهد و ما نگران زمان برای مجوز سقط بودیم و قوه قضائیه و پزشکی قانونی اعلام کردند که موارد خارج از نوبت انجام میشود به همین دلیل قانون را از نظر فنی کامل کردیم تا استفادههای غلط رخ ندهد.
انتهای پیام/