عین الهی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون بر کنترل کرونا از واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن تا پایان مهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مرگ و میر در طول تاریخ ایران و جهان بی سابقه است، باید وارد میدان شد و مشکلات را به حداقل رساند؛  با توجه به تجربه‌ای که داشتم سعی کردم برنامه خوبی داشته باشم و کرونا از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

او ادامه داد: از همکاران که یک سال و نیم است تلاش می‌کنند قدردانی می‌کنیم، در مبارزه با کرونا ٢٠۴ شهید دادیم و تعداد بسیاری از همکاران ما کرونا گرفتند و همه این‌ها در صحنه بودن مدافعان سلامت را نشان می‌دهند؛ برخی به قدری خسته هستند که به سختی کار می‌کنند و جا دارد از آن‌ها تقدیر شود؛ باید دانست که ایثارگری در ملت ایران وجود دارد و کادر پزشکی عقبه دفاع مقدس دارد.

عین اللهی با بیان اینکه تنها راه حل که می‌تواند جلدی کرونا را بگیرد واکسیناسیون است، گفت: باید تلاش کنیم واکسیناسیون به سرعت انجام شود و اولویت دولت و مجلس؛ کرونا و واکسیناسیون است. همه در دولت برای تسریع واکسیناسیون هم صدا هستند چرا که تهیه و منبع ارزی و واردات به بخش‌های مختلف بر می‌گردد و چند روز پیش در وزارت امور خارجه بودیم و آن‌ها با شور و شوق آماده همکاری بودند.

١٢٠ میلیون دوز واکسن نیاز داریم

وزیر بهداشت بیان کرد: ۶٠ میلیون نفر بالای ١٨ سال را باید واکسینه کنیم و ١٢٠ میلیون دوز واکسن نیاز داریم، تاکنون ٢٧ میلیون واکسن تزریق کرده ایم که ١٩ میلیون دوز اول و ٨ میلیون دوز دوم بوده است؛ ما باید ٩٣ میلیون دوز برای واکسیناسیون کامل تامین کنیم و واردات تسریع خواهد شد.

او اصافه کرد: موضوع انجام واکسیناسیون مطرح است و در این زمینه باید واکسیناسیون را مردمی کنیم و فقط وزارت بهداشت و پرسنل بهداشتی نمی‌توانند این کار عظیم را انجام دهند؛ در بازدید از اهواز دیدیم حسینیه را به واکسیناسیون تخصیص داده بودند و همه کادر واکسیناسیون از حسینیه بودند، یک پرسنل بهداشتی در آنجا حضور داشت تا چرخه سرما برای  واکسن رعایت شود چرا که واکسن زدن سخت نیست و از بسیج، سپاه، آموزش و پرورش و نیرو‌های مردمی باید استفاده شود.

تولید داخلی برای تامین واکسن در آینده است

عین اللهی گفت: در شرایط کنونی حدود ١٠ تا ١٢ میلیون در ماه ظرفیت تولید واکسن برکت داریم و پلتفرم واکسن هم در مراحل پایانی قرار دارد، انستیتو پاستور و سیناژن هم همینطور هستند و حدود ٣ میلیون دوز واکسن برکت تزریق شده است و نیازمند و ناچار به واردات هستیم و تولید داخل برای اطمینان تامین واکسن در آینده است؛ برخی کشورها و ما هم دوز سوم را در ایران به کادر بهداشت و درمانی تزریق خواهیم کرد و اکنون هم به دوز سوم یا بوستر نیاز است.

وزیر بهداشت گفت: تا پایان مهر ماه حدود ۴٠ تا ۵٠ میلیون دوز واکسن وارد خواهیم کرد و اگر بتوانیم ٧٠ درصد جمعیت را واکسینه کنیم ایمنی حاصل می‌شود؛  برنامه داریم همه جمعیت کشور را تا دهه فجر واکسینه کنیم و نیازمند همکاری مردم در واکسیناسیون هستیم.

ضرورت ایجاد قرنطینه هوشمند کشور

عین اللهی درباره رعایت نکات بهداشتی گفت: برخی خانواده ها بسیار رعایت می‌کنند و ماه ها مهمانی و دید و بازدید نرفته اند و برخی برعکس رعایت نمی‌کنند و همه اینها فرهنگی است و شاید نیاز باشد کار هنری هم انجام شود، سریال و مستند بسازیم و صدا و سیما در این زمینه به ما کمک کند. ما نیاز به آموزش داریم و شاید نیاز باشد محدودیت‌هایی ایجاد کنیم و بین واکسن زده ها و نزده‌ها در ارائه خدمات تفاوت قائل شویم که به آن قرنطینه هوشمند می‌گویند.

او درباره تامین کیت تشخیص کرونا و کمبودهای موجود بیان کرد: هر طرحی که اجرا می کنیم وقتی اجرایی می‌شود که مردم استقبال کنند و باید قبل از اجرا مردم باید با طرح آشنا شوند  بعد وارد اجرا شویم؛ طرح شهید سلیمانی در برخی نقاط مانند مناطق روستایی بسیار خوب اجرا می‌شود و در مناطق شهری شاید به خوبی اجرا نشود.

عین اللهی گفت: از طرفی از نظر اخلاقی فرد کرونا مثبت وقتی وارد جامعه می‌شود دیگری را آلوده می‌کند و این موضوع یک بحث فرهنگی است و اگر افراد مقید نباشند باید قرنطینه اجباری اعمال شود.

زیر بهداشت  با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف محدودیت‌های متفاوت در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: اینکه از همه تست بگیرند، عملیاتی نیست  و بر اساس علائم و بعد از معاینه از فرد باید تست گرفته شود؛ شاید نیاز باشد برای افرادی که کرونا مثبت هستند و در جامعه حضور پیدا می‌کنند تصمیماتی گرفته شود.

وزیر بهداشت درباره مصرف دارو گفت: در تجویز دارو مصرف نا به جا داریم و میزان دارو در هر نسخه بین ١.٢ تا ١.۵ است و این عدد در ایران ٣ و ٢ برابر جهانی است؛ اگر پزشک دارو کم بنویسد می‌گویند پزشک مرا درمان نکرد و باید به سمت تجویز منطقی دارو برویم.

مقابله با تعارض منافع در وزارت بهداشت

عین اللهی درباره کاهش پرداختی از جیب بیمار گفت: پرداختی مردم از جیب در حوزه سلامت بیش از ۴٠ درصد است و باید این عدد حدود ٢۵ درصد باشد؛ در حوزه پاراکلینیک هزینه‌های بسیاری تحمیل می‌شود و بیمه‌ها باید نظارت بیشتری داشته باشند و خدمات غیر ضروری تحت پوشش بیمه نباشد و انجام نشود؛ میزان تخصیص سهم بودجه سلامت از درآمد ناخالص ملی در سطح کشور‌های مدیترانه شرقی است و در کشور‌های پیشرفته به ١۶ درصد هم می‌رسد.

وزیر بهداشت درباره تعارض منافع و وعده عدم حضور مدیران نظام سلامت در بخش خصوصی گفت: ما ایثارنامه از مدیران منصوب شده خواهیم گرفت تا تمام وقت خود را در راه خدمت به مردم صرف کنند و در بخش خصوصی فعالیت نداشته باشند.

/

او گفت: بودجه بهداشت و درمان از سال ٩٠ تاکنون ۵ برابر افزایش پیدا کرده است، اما شاهد رضایتمندی مردم نیستیم، هر چه هزینه کنیم کم است و خدمات القایی از معضلات ما در حوزه درمان محسوب می شود؛ حتی در کشور‌هایی که درآمد ناخالص ملی بیشتر دارند و پیشرفته هستند برای اینکه هزینه درمان را کنترل کنند و خدمات با کیفیت بدهند از نظام ارجاع و پزشکی خانواده استفاده می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: نظام ارجاع و پزشکی خانواده راهی است که با آن می‌تواند بیمار را به خوبی پیگیری کرد و از طرفی در هزینه‌ها صرفه جویی شود؛ ١٠ سال است که پزشک خانواده اجرایی نشده و عدم اجرای آن ناشی از مقاومت پزشکان و بیماران است.

عین الهی بیان کرد:  ٢ پایلوت در مازندران و شیراز انجام شده و زمینه اجرا در کشور وجود دارد؛ ما راهی جز اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده نداریم و اگر به سمت پزشک خانواده و نظام ارجاع نرویم هر چقدر پول هزینه کنیم مشکل درمان مردم حل نخواهد شد. یکی از برنامه‌هایی که در مجلس اعلام کردیم و پیگیر اجرای آن خواهیم بود نظام ارجاع و پزشکی خانواده است؛ باید دانست این نظام ارجاع نه تنها در درمان بلکه در پیشگیری هم موثر خواهد بود.

او درباره خودالقایی در نظام سلامت بیان کرد: نظام سلامت الکترونیک می‌تواند به نظارت کمک کند و با پرونده عملکرد پزشکان و خود القایی قابل رصد خواهد بود؛ بیمه گذار می‌تواند شرایط را مدیریت کند.

فقدان پوشش بیمه ای برای ٩ درصد جمعیت کشور

عین اللهی با بیان اینکه ٩ درصد جمعیت کشور فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، گفت: بیمه پایه باید برای همه باشد و کسانی که بیمه نیستند ٢ دسته هستند یک دسته کسانی هستند که ثروتمند هستند و توان هزینه در زمان بیماری را دارند و یک قشر هم محرومان هستند که باید رایگان بیمه شوند و ثروتمندان را برای بیمه شدن باید تشویق کنیم.

او درباره نشت دارو به بازار سیاه گفت: ٩٢ درصد دارو‌ها تولید داخل هستند و ما ٨ درصد نیاز به واردات دارو داریم؛  به مافیای دارو اعتقاد دارم و کسانی که در حوزه تصمیم گیری و توزیع هستند نباید در شرکت‌های دارویی باشند ضمن آنکه سیستم تی تک هم ضرورت داردبه خوبی اجرایی شود.

وزیر بهداشت درباره برنامه ششم توسعه و دستیابی به اهداف آن بیان کرد: به بسیاری از اهداف برنامه ششم توسعه مانند پزشک خانواده نرسیدیم و در برنامه بعدی توسعه سعی داریم کار‌های روی زمین مانده را اجرا کنیم و تلاش می‌کنیم به چشم انداز ١۴٠۴ برسیم.

عین اللهی درباره جوانی جمعیت کشور بیان کرد: یکی از مشکلات در کشور کمبود جمعیت است و ١٢ درصد جمعیت ما را سالمندان تشکیل می‌دهند؛ پروژه کنترل جمعیت صدمات جدی به ما وارد کرد و باید در بهداشت باروری کمک کنیم و هزینه ناباروری را تامین کنیم؛ بحث تشویقی و فرهنگی که مربوط به ماست را انجام دهیم البته فقط بخشی از حوزه جمعیت مربوط به وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
اینابااین وعده وعیداشون تاحالا ۳بارمردم ایرانوواکسینه کردن.بسه دیگه البته مقصرآقایون نیستن خودمائیم.
آخرین اخبار