وزیر خارجه ایران که به اسلام‌آباد رفته با نخست وزیر پاکستان و چند مقام دیگر دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفدهمین نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در پاکستان حضور یافته با عمران خان نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در پاکستان، با تاکید بر ضرورت همکاری تمام کشورهای اسلامی در رساندن سریع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تأکید کرد.

امیرعبداللهیان افزود، جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به موضوعات سیاسی در افغانستان از ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان حمایت کرده و در این ارتباط ضمن باز نگهداشتن مرزهای خود آماده همه گونه همکاری با تمام کشورها برای رساندن کمک ها به مردم افغانستان است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن نقش جمهوری اسلامی در منطقه و برقراری صلح و ثبات در افغانستان، از موضوع تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت و بر ضرورت کمک به مردم افغانستان در شرایط حاضر خصوصاً با توجه به رسیدن فصل زمستان و نبود سوخت و مواد غذایی تأکید کرد.

عمران‌خان با توجه به ضرورت گسترش روابط دوجانبه بین دو کشور ضمن مرور زمینه‌های مختلف همکاری‌های دو کشور، همکاری‌های مرزی خصوصاً تجارت مرزی و تشکیل توسعه بازارچه‌های مرزی را مورد تأکید قرار داد.

امیرعبدالهیان همچنین در حاشیه نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد با ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اردن در این دیدار درخصوص مناسبات دو جانبه، تحولات منطقه و موضوعات فلسطین، افغانستان و گفت‌وگو‌های وین تبادل نظر کردند.

گفتنی است امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با حسین ابراهیم طا‌ها دبیر کل جدید سازمان همکاری اسلامی، در حاشیه نشست وزرای امور خارجه این سازمان در اسلام آباد با تبریک انتصاب وی به این سمت بر نقش OIC و دبیر کل این سازمان در کمک به حل مشکلات و بحران‌های موجود در جهان اسلام از جمله افغانستان و فلسطین تاکید کرد.

همچنین وزیر امور خارجه در حاشیه این نشست با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

در این دیدار در خصوص تحولات منطقه رایزنی شد و مولود چاووش اوغلو با ابلاغ سلام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به مقامات و مسئولان ایرانی، روابط دو کشور را دوستانه و ممتاز خواند.

ادامه رایزنی‌های حسین امیرعبداللهیان در پاکستان

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو وزیر خارجه از روند رو به رشد روابط ابراز خرسندی کردند و همچنین آخرین تحولات مربوط به همکاری‌های دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

ادامه رایزنی‌های حسین امیرعبداللهیان در پاکستان

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار دعوت از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به باکو را تجدید کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور ضمن ابراز رضایت از دیدار رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در عشق آباد، سلام روسای جمهور دو کشور به طرف مقابل را ابلاغ کردند.

وزیر امور خارجه همچنین در حاشیه این نشست با وزیر امور خارجه فلسطین دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

وی حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین و آزادی قدس شریف را مورد تأکید قرار داد و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرد.

حسین امیرعبدالهیان در حاشیه نشست وزاری امورخارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در اسلام آباد با احمد ناصر الحمد الصباح وزیرخارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با تاکید بر توسعه مناسبات دو کشور و تلاش برای رفع موانع کنسولی و تسهیل تردد اتباع دو کشور، آمادگی تهران را برای برگزاری کمیسیون مشترک و کمیته‌های کنسولی و مرزی اعلام نمود.

ادامه رایزنی‌های حسین امیرعبداللهیان در پاکستان

امیرعبداللهیان روابط دو کشور را مبتنی بر برادری و همسایگی دانست و سلام دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان برای امیر کویت را به وزیرخارجه این کشور ابلاغ نمود.

وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار با ابلاغ سلام امیرکویت به مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام نمود کمیته‌های کنسولی و مرزی دو کشور بزودی برگزار خواهد شد.

وی در این دیدار ضمن گفت‌وگو درخصوص تحولات منطقه‌ای و مناسبات دوجانبه از وزیرامورخارجه کشورمان برای سفر به کویت دعوت کرد.

در ادامه این دیدارها، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار های خود با مقامات پاکستانی در حاشیه نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی، با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به همکاری های دو کشور در حوزه های مرزی ، امنیت مرزهای فی‌مابین را در سطحی مناسب ارزیابی و ارتقا همکاری ها برای افزایش آن را خواستار گردید.

امیر عبداللهیان مبارزه با تروریسم را موضوعی در عرصه همکاری های مشترک دو کشور دانست.

وزیر امور خارجه با توجه به ظرفیت های دو کشور در حوزه های مختلف همکاری ها، آمادگی کشورمان برای صادرات برق و گاز به پاکستان را مورد تاکید قرار داد.

رایزنی در خصوص تحولات افغانستان، بخش دیگری از گفتگوی وزیر امور خارجه کشورمان با ژنرال باجوا را تشکیل داد که طی آن امیرعبداللهیان برقراری آرامش و امنیت در افغانستان را جز از طریق تشکیل دولتی فراگیر و متشکل از همه اقوام عملی میسر ندانست.

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام به مقامات عالیه کشورمان، همکاری‌های دو کشور را بر اساس همسایگی و برادری ذکر کرد و تروریسم را دشمن مشترک ایران و پاکستان دانست و با توجه به ضرورت ارتقا هرچه بیشتر امنیت مرزهای مشترک، فعال شدن کمیته مشترک امنیت مرزی فی‌مابین را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین بر ضرورت همکاری‌های مشترک و نزدیک تر در مورد افغانستان، خصوصا در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار