رویترز اعلام کرد طرف‌های برجام قرار است امروز برای به تعویق انداختن مذاکرات وین تا ششم دی‌ ماه دیدار کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز به نقل از ۳ دیپلمات غربی اعلام کرد که نمایندگان طرف‌های باقی‌مانده در برجام قرار است امروز جمعه برای به تعویق انداختن مذاکرات وین دیدار کنند.

یکی از این دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با رویترز گفت: قرار است مذاکرات از ۲۷ دسامبر (ششم دی ماه) از سرگرفته شود.

این در حالی است که یک دیپلمات دیگر بازه زمانی بین کریسمس و سال نو میلادی را به عنوان بازه زمانی از سرگیری مذاکرات هسته‌ای عنوان کرده است.

کمیسیون مشترک برجام امروز جمعه ساعت ۱۴ به وقت محلی (۱۶:۳۰ به وقت ایران) در وین برگزار می‌شود.

در این نشست انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش جمع‌بندی ارائه خواهد کرد و دیگر اعضا نیز نظرات خود را درباره این دور از گفت‌وگو‌ها اعلام می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

نشست غیر رسمی اعضای برجام بدون حضور ایران

اولیانوف: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین داشته‌ایم


دور جدید مذاکرات احیای برجام پس از وقفه‌ای چند ماهه در وین، پایتخت اتریش در حال انجام است و تیم مذاکره‌کننده ایران به ریاست «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان همچنان در وین به سر می‌برند.

پیش از این نیز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای از نصب دوباره دوربین‌های سایت هسته‌ای «تسا» در کرج در چند روز آینده و حصول توافق با ایران بر سر نصب این دوربین‌ها خبر داد. این دوربین‌ها جایگزین دوربین‌های پیشین خواهند بود که سال گذشته از تأسیسات کرج برداشته شدند.

دولت ایران بار‌ها تأکید کرده است که شرط بازگشت به برجام لغو تمامی تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان و ارائه تضمین برای عدم اتخاذ چنین اقدامی در آینده از سوی آمریکاست.

کمیسیون مشترک برجام برای یافتن راه‌های احیای توافق هسته‌ای در شکل اولیه خود شش نشست برگزار کرد و دور هفتم آن در دولت سیزدهم ایران از سر گرفته شد.

آینده برجام پس از خروج یک جانبه آمریکا از این توافق در مه ۲۰۱۸ و تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر صادرات نفت ایران مورد تردید قرار گرفت. پس از آن برخی دیگر از اعضای توافق و اول از همه اروپایی‌ها نیز تعهدات خود را در فضای اقتصادی نادیده گرفتند و در نتیجه باعث شد که توافق در شکل فعلی خود بی معنی باشد؛ بنابراین ایران شروع به کاهش تدریجی تعهدات خود در توافق کرد.

ترجمه و تنظیم: رسول ناعمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار